Gemeenschappelijke regeling
- Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Statutaire vestigingsplaats is Hilversum. Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. De burgemeester van Hilversum maakt deel uit van en is voorzitter van het dagelijks en het algemeen bestuur. Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Hilversum heeft 1 van de 6 stemmen in het algemeen bestuur.
Partners
De gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
De taken en verantwoordelijkheden van de veiligheidsregio zijn vastgelegd in de Wet veiligheidsregio’s (Wvr). In hoofdlijnen is dat conform artikel 10 Wvr:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid;
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing. Deze taken worden gezamenlijk uitgevoerd door de brandweer, politie, GHOR en Bevolkingszorg;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een Geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR). De GHOR coördineert de inzet van geneeskundige diensten tijdens rampen en grote ongevallen;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 8.620.057
€ 8.852.563
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0 (geen mutaties reserves)
€ 35.000 nadeel (voor mutaties reserves)
Toelichting
Het totaal van de exploitatie 2023 bedraagt € 26,8 mln (2022: € 26,1 mln). Van de totale gemeentelijke bijdragen aan de Veiligheidsregio draagt gemeente Hilversum circa 42% (2022: ook 42%) van de kosten. Voor 2023 bestaat dit uit de volgende bedragen:
-Algemene bijdrage € 8.343.844 (2022: € 8.110.127).
-Bijdrage Bevolkingszorg € 139.546 (2022: € 136.921 ).
-Bijdrage Huisvesting € 369.173 (2022: € 373.009).Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 2.477.594
€ 3.560.243
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 15.272.999
€ 27.427.967
Toelichting
Cijfers 2022 en 2023 zijn gebaseerd op de Programmabegrotingen 2022 en 2023 in de Veiligheidsregio.
Relevante beleidsinformatie
Taakdifferentiatie: Het huidige brandweerstelsel is gebaseerd op een mix van vrijwilligheid en beroepsbrandweer. Door Europese en internationale regelgeving en jurisprudentie blijkt dat de huidige situatie niet ongewijzigd in stand kan blijven. Besluitvorming hierover dient te resulteren in nieuwe wet- en regelgeving en daardoor in een herziening van de huidige brandweerorganisatie die daarna voldoet aan die nieuwe wet- en regelgeving. Na landelijke besluitvorming over de toekomstige vorm van de brandweerorganisatie en de bijbehorende financiële consequenties, kunnen vervolgens de regionale organisatorische, personele en financiële consequenties afgewogen worden en bestuurlijk afgehecht worden. De verwachting is dat deze besluitvorming in 2021 plaatsvindt. Vanaf 2022 kan dan begonnen worden met het doorvoeren van wijzigingen in de organisatie.
Evaluatie Wet op de Veiligheidsregio’s: De Wet veiligheidsregio’s (Wvr) is nu tien jaar van kracht. In opdracht van de Minister van Justitie en Veiligheid (J&V) zijn doeltreffendheid en effecten van de Wvr geëvalueerd. Dit heeft eind 2020 geresulteerd in een rapport met adviezen. De besluitvorming naar aanleiding van deze adviezen moet nog plaats vinden. Wat de feitelijke impact is van de in het rapport gegeven adviezen is nog onduidelijk. Het proces zit op dit moment nog in de evaluatie- en adviesfase. De invloed van de Veiligheidsregio is op dit onderwerp beperkt en is er een grote afhankelijkheid van de besluitvorming door de overheid.
Werkgeversvereniging landelijke brandweer: Het is belangrijk dat de veiligheidsregio’s en vakbonden ook in de toekomst collectieve arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de veiligheidsregio’s kunnen vaststellen, waardoor alle veiligheidsregio’s niet afzonderlijk over de arbeidsvoorwaarden van hun personeel hoeven te overleggen in de lokale GO’s. Hiervoor dient de gemeenschappelijke regeling (GR) van VRGV gewijzigd te worden. Besluitvorming in het college heeft in april 2021 plaatsgevonden en op 30 juni heeft het Algemeen Bestuur ingestemd om deel te nemen aan de werkgeversvereniging (verslag AB VRGV 30 juni).
Risico's
De verdeelsleutel van de gemeentelijke bijdragen is geregeld in artikel 32 van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek 2016. Vervolgens bepaalt artikel 35 van deze regeling dat bij (gedeeltelijke) opheffing het algemeen bestuur een verdeling opstelt. Als verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdragen wordt dezelfde verhouding toegepast als bij de algemene uitkering uit het gemeentefonds aan de individuele gemeenten voor openbare orde en veiligheid voor brandweer en rampenbestrijding opgenomen bedragen. Dezelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. De deelnemende gemeenten dragen in een eventueel tekort bij op basis van het aantal inwoners. In geval van tekorten bij de jaarrekening is de gemeente Hilversum voor zo’n 42% aansprakelijk. Opheffing van dit wettelijk verplichte openbaar lichaam kan alleen door de rijkswetgever geïnitieerd worden, maar de kans op een negatief rekeningresultaat is mogelijk.
In de programmabegroting 2023 geeft de Veiligheidsregio aan dat zowel de weerstandscapaciteit als het risicoprofiel beide uitkomen op € 1,5 mln en daarmee de ratio van het weerstandsvermogen 1,0 bedraagt. Het grootste risico zou zijn: Taakdifferentiatie brandweerpersoneel. In december 2019 is een voorlopig besluit genomen in het Veiligheidsberaad om taakdifferentiatie tussen beroeps en vrijwilligers nader uit te werken. Daarbij gaat het er om dat er objectief vastgesteld kan worden dat er verschil is tussen een vrijwilliger en beroeps. In de eerste helft van 2022 zal er meer duidelijkheid komen in de gevolgen van taakdifferentiatie. De VRGV heeft geen invloed op het vervolgtraject dat gelopen wordt met de betrokken partijen (werkgevers, werknemers en het ministerie van Justitie en Veiligheid).
Het financiële risico is voor het gehele land fors, maar met name voor de veiligheidsregio’s die voor een groot deel drijven op vrijwilligheid. Gelet op de eerste aannames blijkt dat er bij de VRGV een minimaal risico is van € 2.000.000 per jaar. Het standpunt van de veiligheidsregio’s is dat de extra kosten door taakdifferentiatie volledig door het ministerie van Justitie en Veiligheid gecompenseerd moeten worden. Doordat de verdeling van de rijksmiddelen op dit moment ongewis is loopt de VRGV een financieel risico. We gaan ervan uit dat vanaf 2023 invulling aan taakdifferentiatie zal worden gegeven. Het financieel risico schatten we in op 30% van de extra kosten. Over 2 jaar gerekend is het financieel risico € 1.200.000.Programma
4. Bestuur
Website
- Regio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
In 2022 behandelden de gemeenteraden een geactualiseerde gemeenschappelijke regeling (Hilversum 2 februari 2022). Deze is per 1 maart 2022 in werking getreden. Behalve de uittreding van Weesp zijn er ook enkele technische wijzigingen doorgevoerd. Op basis van die regeling heeft ieder lid een gelijke stem. Dit betekent dat Hilversum dan 17% van de stemmen (1 van de 6) heeft. Een andere bepaling in de gemeenschappelijke regeling is de positie van de voorzitter. Aan het algemeen bestuur wordt een onafhankelijk voorzitter toegevoegd: de burgemeester van de grootste gemeente. Dat betekent dat Gerhard van den Top voorzitter is. Als lid namens Hilversum zal wethouder Van Hunnik plaatsnemen in het algemeen bestuur. Verder wordt het algemeen bestuur uitgebreid met een lid namens de gemeente Eemnes wanneer het onderwerpen betreft die ook hen aangaan. Ook zij hebben een gelijke stem, wat het aandeel van Hilversum op 17% brengt.
Partners
Gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren en op specifieke taken ook gemeente Eemnes.
Doel en openbaar belang
In de gemeenschappelijke regeling is het doel als volgt: Doel is de wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes zodanig vorm te geven dat de aan de Regio GV opgedragen taken doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd met behoud van de regie van de gemeenten onder waarborging van de betrokkenheid van gemeenteraden bij de regionale samenwerking.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 40,2 mln
€ 39,0 mln
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 858.000 nadeel vóór mutatie bestemmingsreserves
€ 849.000 nadeel vóór mutatie bestemmingsreserves
Toelichting
Cijfers 2022 respectievelijk 2023 zijn gebaseerd op begroting 2022 respectievelijk begroting 2023. De bijdrage 2023 bestaat uit een bedrag van € 20,0 mln (2022: € 18,9 mln) aan gemeentelijke bijdrage en het doorbetalen van € 19,0 mln (2022: € 21,3 mln) aan middelen, die Hilversum als centrumgemeente ontvangt. Van de € 20,0 mln gemeentelijke bijdrage 2023 (2022: € 18,9 mln) is € 10,2 mln (2022: € 9,9 mln) voor de GAD. De begroting 2023 van de Regio GV bedraagt circa € 92,3 mln (2022: € 92,8 mln vóór begrotingswijzigingen).
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 10.420.000
€ 9.571.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 68.329.000
€ 67.925.000
Toelichting
Cijfers eigen en vreemd vermogen zijn gebaseerd op de begroting 2023.
Relevante beleidsinformatie
De gemeenschappelijke regeling heeft een openbaar lichaam ingesteld als bedoeld in artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De opheffing van de regeling en de ontbinding van het openbaar lichaam is geregeld in artikel 40 van de Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek). Hierin is bepaald dat bij opheffing een liquidatieplan vastgesteld wordt door het algemeen bestuur waarbij afspraken worden gemaakt over de vereffening van het vermogen. De verdeelsleutel van deze vereffening is gelijk aan de verdeelsleutel die is bepaald bij het aangaan van de diverse verplichtingen. In beginsel is dat op basis van het inwonersaantal. Deze zelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. Dat betekent dat in geval van schulden bij opheffing of tekorten bij de jaarrekening de gemeente Hilversum hiervoor voor ongeveer 37 % aansprakelijk is).
Als gevolg van de herindeling met Amsterdam is de gemeente Weesp na 48 jaar geen eigenaar meer van de gemeenschappelijke regeling Regio Gooi en Vechtstreek. De Regio sloot in 2021 met Amsterdam dienstverleningsovereenkomsten voor de inzameling van huishoudelijk afval (3 jaar) en de regioconservator (4 jaar). Met deze overeenkomsten beogen Amsterdam en de Regio Gooi en Vechtstreek langdurig continuïteit van dienstverlening te realiseren voor inwoners uit Weesp. De overige taken en diensten van de Regio zijn per 1 januari 2022 of worden per 1 januari 2023 overgedragen aan de gemeente Amsterdam. De ontvangen uittreedsom (€ 4,1 mln) zal de Regio GV gebruiken ter dekking van de tijdelijke frictiekosten.
Risico's
De Regio Gooi en Vechtstreek geeft in de begroting 2023 aan dat tegenover het risicoprofiel van ruim € 1,46 mln een weerstandscapaciteit van ruim € 1,2 mln staat. De daaruit voortvloeiende ratio is met 0,82 matig te noemen (1=voldoende). Als grootste risico's benoemt de Regio GV de ontwikkeling van de lonen en prijzen samen ruim € 375.000, en diverse risico's bij de GAD € 515.000.
Programma
4. Bestuur
Website
- Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De wethouder met vergunningverlening en handhaving in portefeuille, heeft zitting in het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV). De verdeling van de stemmen wordt bepaald aan de hand van de jaarcijfers van het voorafgaande jaar. Het stempercentage in 2023 is daarom nog niet bekend. Dit wordt vastgesteld in 2023 aan de hand van de jaarcijfers over 2022. Het stempercentage in 2022 is 4,35.
Partners
De provincies Flevoland en Noord-Holland, en de gemeenten Almere, Blaricum, Dronten, Gooise Meren, Huizen, Laren, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Wijdemeren, Zeewolde.
Doel en openbaar belang
De OFGV verricht voor de gemeente activiteiten op het gebied van milieu. Dit zijn een aantal door het rijk verplichte activiteiten en niet verplichte activiteiten. Waaronder het verlenen van omgevingsvergunningen milieu, afhandelen van meldingen en klachten, toezicht houden en handhaven. Verder kan de OFGV adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden verrichten op het gebied van de fysieke leefomgeving. Ook verzorgt de OFGV de uitvoering van programma’s en projecten voor de deelnemers, waaronder het leveren van milieutechnische kennis en het uitvoeren van onderzoek en metingen. Tot slot helpt de OFGV mee bij de voorbereiding op de Omgevingswet.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 604.914
€ 621.338
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0
€ 0
Toelichting
De bovenstaande cijfers 2022 en 2023 zijn gebaseerd op de 2e begrotingswijziging 2022 en de Begroting 2023 van de OFGV. Onze deelname in 2023 is nog niet bekend. Die wordt in 2023 bepaald aan de hand van de jaarcijfers over 2022. In 2022 nemen wij deel voor 4,35%. In het kader van de nieuwe GR is afgesproken dat de bijdrage als gevolg van meerwerkopdrachten na vaststelling van de GR meetelt in het stemrecht binnen de OFGV. Vooralsnog zijn geen meerwerkopdrachten aan de OFGV verstrekt. De totale begroting van de OFGV in 2023 is € 14,4 mln (2022: € 14 mln na de tweede begrotingswijziging 2022).
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.366.825
€ 1.295.561
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 5.300.295
€ 5.300.295
Toelichting
De bovenstaande cijfers 2022 en 2023 zijn gebaseerd op de begroting 2023 van de OFGV.
Relevante beleidsinformatie
De OFGV moet voldoen aan de kwaliteitscriteria en dat ook verantwoorden. Deze criteria zijn vastgelegd door alle deelnemers in hun Verordening VTH van 2016. Zij zijn bedoeld om de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (de VTH-taken) te professionaliseren en de kwaliteit in de organisatie te borgen. De kwaliteitscriteria hebben onder andere betrekking op de robuustheid van de organisatie, de professionaliteit van de medewerkers en de kwaliteit van de uit te voeren taken. Uitvoering hiervan blijft onder de aandacht van Hilversum en de andere deelnemers. De OFGV heeft een instrument ontwikkeld om dit te monitoren.
Risico's
In de begroting 2023 noemt de OFGV o.a. de volgende risico's: indexering, Omgevingswet (digitale stelsel, omscholing, taakverandering), wegvallende overige opbrengsten, ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, omvang takenpakket, eisen aan de taakuitvoering en ziekteverzuim. De OFGV heeft een vrij beschikbare weerstandscapaciteit van € 725.427 en noemt een benodigde weerstandscapaciteit van € 785.000: de ratio komt daarmee op 0,92. Dit valt binnen de daarvoor afgesproken bandbreedte.
Programma
1. Wonen en leven
Website
- Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Namens Hilversum zit portefeuillehouder Heller in het Algemeen Bestuur (AB). Op grond van de Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep worden op basis van het voortschrijdend tienjaars-gemiddelde aandeel van de deelnemende gemeenten in het aantal SW-medewerkers bij Tomingroep de onderstaande zaken bepaald:
-het aandeel in het eigen vermogen;
-eventuele dividenduitkering of verliescompensatie;
-de stemverhouding in bestuursvergaderingen van het Schap.
Voor Hilversum is het voor 2022 vastgestelde aandeel 32,3 % (vastgesteld door AB Tomin op 9 maart 2022).Partners
De gemeenten Almere, Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
Het Werkvoorzieningsschap voert namens de deelnemende gemeenten taken uit in het kader van de ‘oude’ Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) die gericht zijn op het aanbieden van aangepast werk aan mensen met een arbeidsbeperking.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 6.505.203
€ 6.329.062
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 220.000 verlies
€ 167.000 verlies
Toelichting
Het financieel belang is de jaarlijkse rijksbijdrage Wsw die Hilversum via de algemene uitkering ontvangt en doorsluist naar het werkvoorzieningsschap. De genoemde bedragen 2022 en 2023 zijn gebaseerd op de meicirculaire 2022. Het Schap heeft een 100% deelneming in Tomingroep BV. Het Schap en de BV hebben een meerjarige samenwerkingsovereenkomst afgesloten. In deze overeenkomst garandeert de BV aan het Schap een nulresultaat, en verklaart het Schap dat de SW-medewerkers bij de BV worden gedetacheerd. Het nulresultaat houdt in dat een negatief resultaat bij het Schap wordt gecompenseerd door een garantietoekenning door de BV. Het uiteindelijke resultaat van het Schap is daarmee in elk boekjaar minimaal € 0. In 2023 bedraagt het negatief resultaat Schap € 167.000 (2022: € 220.000) , en de garantietoekenning BV € 167.000 (2022: € 220.000). De totale begroting 2023 Tomin Schap bedraagt € 22,5 mln (2022: € 24,7 mln). Het financieel resultaat 2022 en 2023 zijn o.b.v. begroting 2023 Tomin Schap. Voor de jaren 2022 en 2023 wordt geen dividend verwacht.
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 5.569.000
€ 5.569.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 5.517.000
€ 5.392.000
Toelichting
Cijfers 2022 en 2023 zijn op basis van de begroting 2023 Tomin Schap.
Relevante beleidsinformatie
De primaire taak van het Werkvoorzieningsschap is om zo goed mogelijk uitvoering te geven aan de sociale werkvoorziening (SW).
In 2015 (invoering Participatiewet) werd de toegang tot de Wsw afgesloten. Sindsdien neemt het zittend Wsw-bestand en dus ook de rijkssubsidie Wsw jaarlijks af. Uitvoering van de Wsw voor het zittend bestand is sindsdien duurder (door het ontbreken van schaalvoordelen) en inefficiënter (door verlies expertise in afbouwende SW-bedrijven). In 2015 besloten de gemeenten in het Werkvoorzieningsschap daarom om Tomingroep ook in te zetten als arbeidsontwikkelinstrument, naast haar primaire taak als uitvoerder van de SW. Dit bleek door uiteenlopend beleid van de deelnemende gemeenten niet eenvoudig en is daarom sinds 2017 teruggedraaid naar vrijwillige inkoop.
In juni 2019 werd besloten om eventueel dividend niet meer uit te keren aan de deelnemende gemeenten maar in te zetten voor nieuwe werkgelegenheidsprojecten (het Werkvoorzieningsschap is daar volgens de statuten toe bevoegd). Over boekjaar 2018 zou het in 2019 aan Hilversum uit te keren dividend afgerond € 76.000 hebben bedragen. Vanaf 2019 is er geen dividend gerealiseerd.
In de loop van de zomer van 2019 bleek dat Tomingroep BV (100% dochter van het Werkvoorzieningsschap) voor het eerst in tenminste 25 jaar, het jaar zou gaan afsluiten met een tekort van rond de € 2,3 mln. De oorzaak lag in een combinatie van incidentele en meer structurele zaken zoals vervanging van langdurig zieken, tegenvallers in de omzet en veel extra inhuur van uitzendkrachten.Naar aanleiding van de verliezen over 2019, is het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap Tomin in 2020 een verkenning gestart naar mogelijkheden om Tomin door te ontwikkelen tot arbeidsontwikkelbedrijf, dat toegerust is op de toekomst en waarbij de huidige bestuursopdracht (waarbij verliezen BV worden gecompenseerd door plaatsing P-wetters) wordt herzien.
Medio 2021 zijn de uitkomsten van de verkenning met de raad gedeeld. Daarin staat dat de koersbepaling Tomin in de periode 2022-2025 een doorontwikkeling tot een werkleerbedrijf wordt. De tweede helft van 2021 is benut om een bedrijfsplan op te stellen voor de periode 2022-2025. Dit bedrijfsplan is intussen afgerond en wordt vanaf 2022, fasegewijs, geïmplementeerd.Risico's
De gemeenten zetten de in de Algemene Uitkering ontvangen Wsw-bijdrage (rijkssubsidie Wsw) door naar het Schap. Doordat het Wsw-bestand afneemt, stijgen de kosten relatief door het ontbreken van schaalvoordelen. De strategienota ging uit van plaatsing P-wetters en groei van de onderneming. Dit is niet rendabel gebleken omdat P-wetters relatief duur zijn (zonder marktconforme begeleidingsvergoeding) en omdat voor het extra werk relatief dure inhuur ingezet moest worden. De nadelen konden worden opgevangen omdat de Tomingroep (in relatie tot andere SW-bedrijven in het land) een uitzonderlijk grote buffer had, namelijk het gezamenlijk eigen vermogen van het Schap en de BV. Het eigen vermogen loopt nu echter snel terug en is in 4 jaar tijd fors gedaald. De gemeente is 100% risicodrager voor haar aandeel (= het aantal werkdagen van de in de gemeente Hilversum wonende werknemers).
Programma
3. Werken
Website
Vennootschap of Coöperatie
- BNG Bank N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente Hilversum heeft 120.939 van de 55.690.720 aandelen en daarmee 0,2% van het stemrecht op de AVA (Algemene Vergadering van Aandeelhouders). De gemeente wordt op de AVA vertegenwoordigd door de wethouder Financiën.
Partners
De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Doel en openbaar belang
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger en is het voor de gemeente mogelijk om op eenvoudige wijze toegang te krijgen tot de geldmarkt. Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 275.741
€ 250.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Toelichting
Hilversum bezit 120.939 aandelen, op de balans gewaardeerd tegen € 274.000. Het dividend uit jaar T wordt in jaar T+1 begroot en verwerkt. Het in 2022 uitgekeerde dividend over 2021 bedroeg € 275.741 (raming € 250.000). Voor 2023 is een te ontvangen dividend over 2022 van € 250.000 begroot. Een prognose van de financiële resultaten over 2022 en 2023 geeft de bank niet vrij. De BNG Bank emitteert leningen die beursgenoteerd zijn. Om die reden is de BNG Bank gehouden aan regels die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. De BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen (RvC). Het laatst bekende resultaat is de nettowinst na belastingen over 2021.
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Vreemd vermogen van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Toelichting
De verwachte eindstanden 2022 en 2023 van het eigen en vreemd vermogen geeft de BNG niet vrij om dezelfde redenen als de prognose van de financiële resultaten niet wordt vrij gegeven. De laatst bekende stand van het eigen dan wel vreemd vermogen is de stand per 31-12-2021 en bedroeg € 5,1 mld respectievelijk € 144 mld.
Relevante beleidsinformatie
Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten vindt de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2022.
Risico's
Gering. De ratings van de BNG zijn respectievelijk Aaa bij Moody’s, AAA bij Fitch en AA+ bij Standards & Poor’s en zijn daarmee gelijk aan de ratings van de Nederlandse Staat.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
- GEM Crailo BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
GEM Crailo BV is opgericht op 1 mei 2018. De aandeelhouders zijn de gemeenten Hilversum (45%), Gooise Meren (45%) en Laren (10%). De wethouders Financiën vertegenwoordigen hun gemeente in de Algemene Vergadering van Aandeelhouder). De wethouders Ruimtelijke Ordening (in Hilversum de projectwethouder Crailo) vertegenwoordigen hun gemeente in het Bestuurlijk Overleg.
Partners
Gemeenten Gooise Meren en Laren.
Doel en openbaar belang
GEM Crailo BV heeft ten doel het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van plangebied Crailo voor woningbouw en bedrijvigheid en het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
zie toelichting
zie toelichting
Financieel resultaat van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Toelichting
In de Jaarstukken 2021 is de meest actuele informatie over de GEM Crailo BV opgenomen. Deze is hieronder opgenomen. Op 2 maart 2022 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2021 en het jaarplan 2022 van GEM Crailo BV vastgesteld. De omvang van de intergemeentelijke grondexploitatie bedraagt € 87,8 miljoen waarbij de geraamde winst van de grondexploitatie op eindwaarde per 31 december 2030 € 5,4 miljoen bedraagt (contante waarde per 1 januari 2022: € 4,5 miljoen).
Het financieel resultaat van de verbonden partij vloeit voort uit de intergemeentelijke grondexploitatie, die jaarlijks geactualiseerd wordt. Begin 2022 is een financieel verslag over de periode 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 beschikbaar gekomen: het resultaat na belastingen bedraagt € 1,4 miljoen in 2021.Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Vreemd vermogen van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Toelichting
In de Jaarstukken 2021 is de meest actuele informatie over de GEM Crailo BV opgenomen. Deze is hieronder opgenomen. Het volgestorte aandeelkapitaal van Gem Crailo BV bedraagt (oprichting 1 mei 2018) € 1.000 per 31-12-2021. Het aandeel van Hilversum daarin is 45% (€ 450). GEM Crailo BV heeft een kredietfaciliteit bij de BNG Bank van € 20 miljoen, waarvan de maximale opnamelimiet tot 1 juli 2020 is vastgesteld op € 10 miljoen. De gemeente Hilversum staat voor 45% borg (gemeente Gooise Meren voor 45% en gemeente Laren voor 10%). Het vreemd vermogen per 31-12-2022 bedroeg € 47,7 miljoen.
Begin 2022 is een financieel verslag over de periode 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 beschikbaar gekomen. De geactiveerde kosten van de grondexploitatie per 31-1-2021 bedragen € 46,0 miljoen. GEM Crailo BV heeft eind december 2020 de gronden van de gemeente Hilversum, de gemeente Laren en de gemeente Gooise Meren overgenomen tegen een totaalbedrag van € 33,2 miljoen. De koopsom is voldaan door middel van een uitgestelde betaling. Deze uitgestelde betaling dient uiterlijk op 31 december 2029 plaats te vinden. Eind december 2021 heeft GEM Crailo BV een laatste deel van een perceel van de gemeente Hilversum aangekocht dat per abuis vergeten was bij de aankoop van gronden in 2020. Deze grond is zonder uitgestelde betaling afgerekend in 2021, voor een bedrag van € 222.000.
Relevante beleidsinformatie
In 2022 is de uitvoeringsfase in volle gang. De eerste gesprekken over gronduitgifte zijn door de GEM Crailo BV eind 2021 gevoerd. In 2022 zijn veel activiteiten worden opgepakt omtrent sloop en sanering en het vaststellen van voorlopige en definitieve inrichtingsplannen voor de openbare ruimte. Daarnaast worden de eerste percelen uitgegeven ter ontwikkeling.
Verder zal GEM Crailo BV actief participeren in de ontwikkeling van de mobiliteitsvisie van de verkeersknoop A1. Vooral de verbetering van de bereikbaarheid van het OV-knooppunt van voetgangers en fietsers is een belangrijk onderwerp. Over de financiële effecten en/of de omvang daarvan voor GEM Crailo BV bestaat op dit moment nog geen inzicht.Risico's
Op 2 maart 2022 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2021 en jaarplan 2022 van GEM Crailo BV vastgesteld inclusief een risico- en gevoeligheidsanalyse. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing worden de risico’s beschreven.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente heeft als aandeelhouder, in de persoon van de wethouder Economie, in de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AVA), de mogelijkheid om richting te geven aan de werking van de ROM. De bevoegdheden van de AVA zijn onder andere het benoemen van de Raad van Commissarissen (RVC), het benoemen van directie en investeringscomité op voordracht van de RvC, het vaststellen van het investeringsreglement en het besluiten over statuten, uitgifte van aandelen en tussentijdse uitkeringen. De governance is zo ingericht dat er geen belangenverstrengeling kan ontstaan. De sturingsmogelijkheid van de Raad is dan ook op afstand.
Partners
De gemeenten Utrecht en Amersfoort, de provincie Utrecht, de Universiteit van Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht en het Ministerie van EZK.
Doel en openbaar belang
De ROM Regio Utrecht BV versterkt de economische structuur van de regio Utrecht en richt zich hierbij op de thema’s uit de Regionaal Economische Agenda; toekomstbestendige leefomgeving, gezonde mensen en digitalisering. Door ondersteuning van het bedrijfsleven en het ecosysteem wordt het innovatieve vermogen van de regio versterkt en via deze weg de welvaart en het welzijn blijvend vergroot. Zij sluit aan op de activiteiten van de Economic Board Utrecht waar bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden elkaar vinden in het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. De ROM Regio Utrecht BV is het antwoord op een aantal uitdagingen;
- Het creëren van een aanspreekpunt in de regio om cofinanciering te krijgen vanuit Invest-NL in het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Oplossingen die vaak een slecht, moeilijk financierbare top kennen.
- De Regio Utrecht beschikt over een zeer bescheiden omvang aan stimuleringsinstrumenten voor het MKB. Er is weinig effectieve business development capaciteit om innovatie bij het bedrijfsleven en daarmee steun bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken tot stand te brengen. De ROM beschikt over business development capaciteit waardoor bedrijven sneller in staat zijn om hun product door te ontwikkelen en op te schalen.
- De ROM gaat via haar Participatiefonds voorzien in een op dit moment niet in te vullen behoefte naar kapitaal bij het innovatieve bedrijfsleven
- De versterking van de inzet op internationalisering van het bedrijfsleven door bundeling van capaciteit binnen de tak trade en invest.
- Het zorgen voor een helder en eenduidig aanspreekpunt in de regio voor bedrijven met een business development en of investeringsvraag. Het bestaande Healthier Urban Living POC (Proof of concept) fonds dat haar funding kent via EFRO middelen en werkt met achtergestelde leningen is in beheer van de ROM BV. Hierdoor wordt versnippering van capaciteit voorkomen.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 2.000.000 kapitaaloverdracht / € 135.000 jaarlijkse exploitatiebijdrage
€ 2.000.000 kapitaaloverdracht / € 135.000 jaarlijkse exploitatiebijdrage
Financieel resultaat van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Toelichting
De financiële resultaten over 2022 en 2023 zijn op dit moment nog niet bekend. Het financieel resultaat na belastingen over 2021 bedroeg ruim € 20.000 (positief).
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Vreemd vermogen van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Toelichting
Het eigen vermogen bedraagt eind 2021 bijna € 52 miljoen. Hiervan is circa € 1,3 miljoen ingezet ten behoeve van een drietal participaties in bedrijven. Het jaar 2021 was het eerste jaar van de ROM. De verwachting is dat uiteindelijk sprake zal zijn van zo’n 7 tot 10 participaties op jaarbasis. Naast het participatiefonds wordt er overigens ook geïnvesteerd vanuit het POC fonds. Het geïnvesteerd vermogen vanuit het POC fonds bedraagt per eind 2021 circa € 0,8 miljoen, dit bedrag is verdeeld over een vijftal investeringen.
Relevante beleidsinformatie
Bijna alle partners hebben besloten tot een aanvullende storting. De gemeente Hilversum heeft € 1 miljoen bijgestort. Hiermee is het financieel belang van de gemeente Hilversum in totaal € 2 miljoen. De gemeente Hilversum heeft als aandeelhouder een belang van 3,88% in de ROM Regio Utrecht BV.
Risico's
In lijn met gelijksoortige risico's wordt de maximum bandbreedte ingeschat op de totale hoogte van de deelneming: € 2 miljoen. De kans van optreden van dit risico wordt met 1% zeer klein ingeschat. Dit individuele ROM risico wordt opgenomen in het overkoepelende risico dat het portfolio van onze gemeentelijke borgstellingen, garanties, rechtstreekse geldleningen en deelnemingen beslaat.
Programma
3. Werken
Website
- Coöperatie Parkeerservice U.A.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Hilversum is 1 van de 14 leden in de Algemene Leden Vergadering (ALV) en heeft daar 1 stem. Portefeuillehouder Bereikbaarheid en Parkeren neemt deel aan de ALV.
Partners
Gemeenten Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Barneveld, Bergen (NH), Gouda, Hoogeveen, Lelystad, Nieuwegein, Nijkerk, Woerden, Zandvoort en Zeist, en Parkeren Amersfoort B.V.
Doel en openbaar belang
- De Coöperatie heeft ten doel het bewerkstelligen van samenwerking tussen de Coöperatie en haar Leden op het werkgebied van de Coöperatie en het voorzien in de stoffelijke behoeften van de Leden van de Coöperatie door het sluiten van overeenkomsten van opdracht met de Leden ter zake van het bedrijf dat door de Coöperatie wordt uitgeoefend ten behoeve van de Leden op het gebied van het adviseren en leveren van diensten ter zake van garagebeheer, straatparkeerbeheer en straatparkeerhandhaving in het geografisch werkgebied van de Leden.
- Als nevendoel kan de Coöperatie andere belangen op het gebied van parkeren van haar Leden behartigen.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 1.349.381
€ 1.409.158
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0
€ 0
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage is op basis van afgenomen producten. De bijdrage van Hilversum is gebaseerd op de af te nemen diensten door Hilversum aan de Coöperatie en de jaarlijkse begroting van de Coöperatie. De begroting 2023 is vastgesteld in de Algemene ledenvergadering van 24 juni 2022. In de voorliggende begroting wordt derhalve uit van een inflatie over 2023 van 2,4% met een doorwerkingseffect 2022 van 2,7%, in totaliteit samen 5,1%.
Voor 2022 en 2023 wordt een resultaat van € 0 verwacht. De totale exploitatie van de Coöperatie is voor 2023 begroot op € 10,3 mln (2022: € 9,6 mln).
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 0
€ 0
Toelichting
De Coöperatie neemt in de begroting geen balans-standen op. De laatst bekende standen komen uit de jaarrekening 2021. Het eigen vermogen per 31-12-2021 bedroeg € 2.216 mln. Het vreemd vermogen was per 31-12-2021 € 0 mln.
Relevante beleidsinformatie
In de visie 2025 is als uitgangspunt opgenomen dat de Coöperatie streeft naar een geleidelijke groei met één lid per jaar. Ten tijde van het opstellen van de begroting waren de gevoerde gesprekken met potentiële nieuwe leden onvoldoende concreet om daarvoor nu al kosten en omzet voor te leveren diensten en activiteiten te ramen. In de begroting 2022 was voor 2023 rekening gehouden met een bedrag van € 515.000 aan nog niet ingevulde structurele stelposten ter dekking van het vertrek van 2 leden. Gezien het voorgaande is deze stelpost nog niet ingevuld en blijven staan.
Risico's
Door de gekozen rechtsvorm van Coöperatie met Uitgesloten Aansprakelijkheid is er geen verhaalsrecht op de leden voor de schulden en tekorten van de coöperatie. Hilversum betaalt de jaarlijkse bijdrage in 4 termijnen, dus bij een eventueel faillissement is Hilversum maximaal een kwart van de jaarlijkse bijdrage kwijt. De Coöperatie werkt aan de financiële continuïteit. Mede door de in 2018 ingezette transitie zijn risico’s beter afgedekt en worden kosten beter doorbelast aan de leden. Het financiële risico is daardoor beperkt.
Programma
3. Werken
Website
- Vitens N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De gemeente Hilversum heeft 89.569 van de 5.777.247 aandelen en daarmee 1,55 % van het stemrecht in de AVA.
Partners
De aandelen van de N.V. zijn in handen van provinciale en gemeentelijke overheden.
Doel en openbaar belang
Het statutaire doel van Vitens is de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder de winning, de productie, het transport, de verkoop en de distributie van water (statuten art 3 lid 1). Het doel van de deelname van Hilversum is het beïnvloeden van het beleid van Vitens, teneinde de prijs van water voor de Hilversumse burgers en bedrijven zo laag mogelijk te houden.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 0
€ 0
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 27,1 mln
€ 36,1 mln
Toelichting
Hilversum bezit 89.569 aandelen Vitens, op de balans gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van € 89.569 (€ 1,-/aandeel). De te verwachten resultaten over 2022 en 2023 zijn gebaseerd op de financiële projectie 2022-2024 van Vitens zoals die is geagendeerd in de AVA van november 2021. Het te verwachten dividend over 2022 (uit te betalen in 2023) bedraagt € 0 per aandeel.
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 625,2 mln
€ 666,3 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 1.462,1 mln
€ 1.550,1 mln
Toelichting
Bovenstaande prognose van het eigen en vreemd vermogen per 31-12-2022 en 31-12-2023 zijn gebaseerd op de financiële projectie van Vitens zoals die is geagendeerd in de AVA van november 2021.
Relevante beleidsinformatie
Door de toenemende vraag naar drinkwater staat Vitens voor een 'enorme investeringsopgave'. Vitens zal daarom de komende jaren geen dividend uit aan aandeelhouders.
Risico's
Geringe risico’s. Het betreft een bedrijf met een monopolie op het gebied van drinkwater.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Stichtingen of verenigingen
- Stichting Gooisch Natuurreservaat
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van de participanten van het GNR plus een onafhankelijk voorzitter en twee onafhankelijke deskundigen. Samen hebben zij 14 stemmen te verdelen, waarvan Hilversum er 4 heeft. Hilversum wordt vertegenwoordigd door de wethouder Natuur & Groen.
Partners
De andere participanten van het GNR zijn de gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen en Laren.
Doel en openbaar belang
1. De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van de aldaar gelegen terreinen, ten einde deze ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden, en
2. aan het publiek, door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon te verzekeren.2022
2023
Financiële belang van de gemeente
€ 805.550
€ 783.508
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 13.765 verlies vóór mutatie reserves
€ 69.205 verlies vóór mutatie reserves
Toelichting
De netto bijdrage (gedefinieerd als bruto bijdrage -/- verlaging vanwege inzet afkoopsommen Amsterdam + provincie NH-/- BTW teruggave op basis van de transparantieregeling) bedraagt in 2023 € 783.508 (2022: € 805.550). De bruto bijdrage van Hilversum bedraagt in 2023 € 1.407.960 (2022: € 992.540). Deze bruto bijdrage is opgebouwd uit een participantenbijdrage van € 1.354.600 (2022: € 963.870) en rijwielpaden € 53.360 (2022: € 28.670). De bijdrage wordt verlaagd omdat de afkoopsommen van Amsterdam en provincie NH worden ingezet voor bijna € 1,2 mln (waarvan voordeel Hilversum € 497.190). Het GNR betaalt jaarlijks op basis van de transparantieregeling BTW terug aan de deelnemers. Hilversum ontvangt over 2023 € 127.262 (2022: € 90.860) uit exploitatie en projecten.
De begroting 2023 van het GNR bedraagt circa € 7,1 mln (2022: € 6,1 mln). In de begroting 2023 houdt het GNR rekening gehouden met een loonstijging van 1,9% en een prijsstijging van 1,6%.
Bovenstaande bedragen voor 2022 en 2023 zijn op basis van de begroting 2022 en 2023.Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.748.000
€ 1.679.700
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 860.600
€ 845.600
Toelichting
De bedragen voor het eigen en vreemd vermogen zijn op basis van de begroting 2023.
Relevante beleidsinformatie
Na het vertrek van de gemeente Amsterdam en provincie Noord-Holland wordt gekeken hoe de afkoopsommen van de twee vertrekkende partijen het best beheerd kunnen worden en hoe de participanten kunnen ingroeien naar een hogere participantenbijdragen in de toekomst.
Risico's
In de begroting 2023 noemt de Stichting GNR de volgende risico's:
Personeel
De stichting is eigen-risicodrager voor WW-uitkeringslasten en (langdurig) ziekteverzuim. Bij een aantal (langdurige) ziektegevallen tegelijk bestaat het risico dat werkzaamheden niet meer uitgevoerd worden of, moeten worden uitbesteed.Projecten
De projectuitvoering kent een aantal risico’s, te weten:
1. Stel dat de Nationale Postcode Loterij in de toekomst besluit om het Goois Natuurreservaat niet meer als beneficiant aan te merken, dan zullen de ambities voor het realiseren van projecten in overeenstemming met de dan beschikbare middelen moeten worden bijgesteld.
2. Eventuele overschrijdingen van kostenramingen bij projectuitvoering komen voor risico en rekening van de stichting. Voor de afdekking van dit risico houdt GNR een bestemmingsreserve aan.Subsidie Natuur- en Landschapsbeheer
Tijdens de subsidieperiode 2017-2022 ontvangt de stichting GNR jaarlijks subsidie; vanaf 2020 jaarlijks circa € 0,7 mln en legt hierover verantwoording af. Wanneer de stichting onvoldoende voldoet aan de subsidieverplichtingen SNL, kan de subsidieverstrekker een deel van de subsidie terugvorderen.BTW Compensatiefonds
De participanten mogen de door de stichting GNR betaalde omzetbelasting verrekenen, maar of dat ook lange tijd zo blijft is niet zeker. Dit is een mogelijk risico voor de participanten en daarmee indirect ook voor de stichting.Programma
1. Wonen en leven
Website
- Uitvaartstichting Hilversum
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De stichting biedt jaarlijks haar jaarrekening, tarievenlijst en meerjarenbegroting ter goedkeuring aan het college aan. De verantwoordelijke portefeuillehouder (beheer, vastgoed, grondexploitaties) is voorzitter van de Raad van Toezicht. Dit lid heeft een vetorecht ten aanzien van alle besluiten die in de Raad van Toezicht worden genomen.
Partners
Geen
Doel en openbaar belang
De gemeente heeft op grond van de Wet op de Lijkbezorging de plicht een gemeentelijke begraafplaats te hebben. De stichting heeft tot doel om de begraafplaatsen én het crematorium van de gemeente Hilversum op een professionele, efficiënte en effectieve wijze te exploiteren.
2022
2023
Financiële belang van de gemeente
niet beschikbaar
niet beschikbaar
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 66.123 winst
€ 109.064 winst
Toelichting
De cijfers 2022 en 2023 komen uit de Meerjarenbegroting 2022-2026.
Stand per 31-12-2022
Stand per 31-12-2023
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 208.444 negatief
€ 99.380 negatief
Vreemd vermogen van de verbonden partij
niet beschikbaar
niet beschikbaar
Toelichting
De stand per 31-12 2022 en 31-12-2023 betreffen prognoses op basis van de Meerjarenbegroting 2022-2026 en Jaarrekening 2021.
Het eigen vermogen per 31-12-2021 bedroeg -/- € 274.567 (negatief). Het vreemd vermogen per 31-12-2021 (€ 2,7 mln) bestond uit de onderhoudsvoorziening (ruim € 2,4 mln), kortlopende schulden van € 0,1 mln, en leaseverplichtingen € 0,1 mln. Er zijn geen langlopende schulden.Relevante beleidsinformatie
Er bestaan enkele privaatrechtelijke afspraken tussen gemeente en USH, vastgelegd in een hoofdovereenkomst die betrekking heeft op het onderhoud aan en vervanging van gemeentelijke eigendommen. De USH benut deze eigendommen om invulling te geven aan de wettelijke taken die de gemeente op gebied van begraven en cremeren heeft. De stichting is volledig verantwoordelijk voor de exploitatie van de gemeentelijke begraafplaatsen en het crematorium en voert dit uit voor eigen rekening en risico.
Eind 2022 zijn de gemeente en USH voornemens aanpassingen door te voeren met betrekking tot de afspraken uit de hoofdovereenkomst, evenals relevante artikelen uit de oprichtingsstatuten. Onderdeel hiervan zijn wijzigingen in de bestuurlijke deelname in de stichting. Gelijktijdig vinden er gesprekken plaats over de opname van de Joodse begraafplaats aan de Vreelandseweg in het beheer en onderhoud door de USH.
Risico's
Het risico voor de gemeente betreft primair het versterken van het eigen vermogen en of de liquiditeitspositie van de stichting. Gezien de resultaten van het afgelopen jaar en de huidige liquiditeitspositie is dit risico beperkt.
Programma
1. Wonen en leven
Website