Lokale heffingen
Inleiding
De lokale heffingen zijn een belangrijk onderdeel van de gemeentelijke inkomsten, maar gemeenten zijn wel beperkt in de soorten belastingen die ze mogen heffen. Deze zijn limitatief opgesomd in de wet. Daarbij wordt tevens onderscheidt gemaakt in twee type belastingen namelijk ongebonden en gebonden belastingen.
Ongebonden belastingen: dit zijn algemene dekkingsmiddelen. Hier staat geen aanwijsbare tegenprestatie tegenover. De inkomende middelen kunnen door Hilversum voor verschillende doeleinden worden ingezet. Voorbeelden hiervan zijn onroerendezaakbelasting en precariobelasting.
Gebonden belastingen: dit zijn geen algemene dekkingsmiddelen. Hier staat een aanwijsbare tegenprestatie tegenover. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de leges die betaald worden voor paspoorten en rijbewijzen, de afvalstoffenheffing en rioolheffing. Hilversum moet een specifieke tegenprestatie leveren.
Deze paragraaf geeft informatie over het beleid en de ontwikkeling van de tarieven van zowel de gebonden als ongebonden belastingen.
Lokale heffingen
Bepalen overhead uurtarief
Overheadkosten omvatten alle bedrijfskosten die direct verbonden zijn aan activiteiten/taken/producten. De BBV (Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten ) schrijft voor dat de overheadkosten aan de taakvelden moeten worden toegerekend. De overheadkosten vormen een daarmee een belangrijk onderdeel van de lokale heffingen.
De toerekening van de overheadkosten aan de taakvelden geschied op basis van een algemeen geldende verdeelsleutel namelijk de verhouding van de som van de loonkosten en de kosten inhuur derden per taakveld. In Hilversum wordt de overhead uitgedrukt in een overhead uurtarief per Fte, waarbij uitgegaan wordt van 1.332 productieve uren per Fte op jaarbasis. Het overhead uurtarief wordt jaarlijks vastgesteld. Het overhead uurtarief bedraagt in 2023 € 53,86 per uur en is daarmee gedaald ten opzichte van het gehanteerde uurtarief bij het opstellen van de begroting 2022.
Opslag overhead | Begroting | Begroting |
---|---|---|
Geraamde overhead | € 32.880.345 | € 33.860.304 |
Geraamde formatie | 452 | 472 |
Productieve uren per persoon | 1.332 | 1.332 |
Totaal productieve uren | 602.064 | 628.704 |
Berekende overhead per uur | € 54,61 | € 53,86 |
De woonlasten
De onroerendezaakbelasting, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing bepalen de gemeentelijke woonlasten voor een huishouden. De tarieven voor de woonlasten worden jaarlijks vastgesteld door de gemeenteraad. Bij het bepalen van de tarieven 2023 zijn een drietal algemene uitgangspunten gehanteerd, te weten:
- De totale woonlasten mogen niet meer stijgen dan de inflatie: De verwachte inflatie voor 2023 is 2,9% en is op basis van de laatste bekende Centraal Planbureau (CPB)-publicatie. Bij het hanteren van dit uitgangspunt wordt ook gekeken naar de verschillende categorieën (huurders, eigenaren en 1, 2 of meerpersoonshuishoudens). Voor de periode 2024-2026 houden we een inflatiepercentage van 2% aan.
- We streven naar volledige kostendekkendheid: De kostendekking mag maximaal 100% zijn. In Hilversum wordt gestreefd naar een dekkingspercentage van 99%. Deze marge van 1% wordt aangehouden om een het risico, bij een eventuele juridische procedure over de kostendekking van de verordening, te minimaliseren. De kostendekking van de rioolheffing is 99%, de kostendekking van de afvalstoffenheffing bedraagt in 2023 89%. In verband met evenwichtige spreiding van de woonlasten is gekozen om het afvaltarief in de meerjarenbegroting gefaseerd te laten stijgen om in 2026 en verder jaren uit te komen op een kostendekking van 99%.
- Meerjarige areaalontwikkeling : In het coalitieakkoord “Hilversum Koesteren” is vastgelegd dat Hilversum ruwweg 3.000 nieuwe woningen tot aan 2030 wil realiseren. Bij de tariefberekening van de rioolheffing, afvalstoffenheffing en de onroerendzaakbelasting 2023-2026 wordt daarom uitgegaan van een areaalontwikkeling van 350 woningen per jaar
Bij het bepalen van de woonlastentarieven 2023 zijn, met inachtneming van bovengenoemde uitgangspunten, keuzes gemaakt die van invloed zijn op de woonlastenontwikkeling. Deze keuzes zijn gemaakt om de sterk stijgende kosten voor energie en boodschappen niet teveel te verzwaren: de woonlastenontwikkeling is bewust laag gehouden. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de begroting 2022 zijn:
- Er wordt in 2023 rekening gehouden met een waarde ontwikkeling woningen van 14,1% en voor niet woningen van 1,5%;
- De kostendekking van de afvalstoffenheffing stijgt in 2026 naar 99% in plaats van in 2025;
- De onttrekking aan de egalisatievoorziening rioolheffing bedraagt in 2023 € 425.000 in plaats van € 170.000 zoals opgenomen in de begroting 2022.
In onderstaande tabel staat de ontwikkeling van de verschillende tarieven. Ook is aangegeven wat het totaal aan woonlasten is per soort huishouden.
Lokale woonlastendruk | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Onroerendezaakbelasting eigenaren | 270,22 | 269,68 | 273,05 | 283,98 | 289,66 |
Rioolheffing | 182,51 | 189,85 | 191,64 | 195,59 | 192,26 |
Afvalstoffenheffing (meerpersoonshuish.) | 375,67 | 381,36 | 390,45 | 400,25 | 409,48 |
Totaal | 828,40 | 840,89 | 855,14 | 879,82 | 891,40 |
Procentuele wijziging voor woningeigenaren: | |||||
* Eenpersoonshuishouden | -1,09% | 1,52% | 1,53% | 2,97% | 1,10% |
* Tweepersoonshuishouden | -0,22% | 1,51% | 1,62% | 2,92% | 1,22% |
* Meerpersoonshuishouden | 0,53% | 1,51% | 1,69% | 2,89% | 1,32% |
Gemiddelde stijging woningeigenaren | -0,21% | 1,51% | 1,62% | 2,92% | 1,22% |
Procentuele wijziging voor huurders van woningen | |||||
* Eenpersoonshuishouden | -42,06% | 1,56% | 2,34% | 2,51% | 2,31% |
* Tweepersoonshuishouden | -34,47% | 1,53% | 2,37% | 2,51% | 2,31% |
* Meerpersoonshuishouden | -28,87% | 1,52% | 2,38% | 2,51% | 2,31% |
Onroerende zaakbelastingen (OZB)
Om tot een stijging van 1,5% te komen bij de woonlasten daalt het tarief voor de onroerende zaakbelastingen voor woningen met 0,2%. De tarieven voor niet-woningen (gebruikers) en niet-woningen (eigenaren) stijgen met 1,5%. Voor de periode 2024-2026 houden we het inflatiepercentage van 2% aan. De waardeontwikkeling voor woningen en niet-woningen is verwerkt in het tarief.
In de begroting 2023 wordt voor dubieuze debiteuren 1,5% ten laste van de opbrengst OZB meegenomen: dit betreft circa € 240.000.
Ontwikkeling onroerende zaakbelasting:
Omschrijving | 2022 | 2023 | Verschil | % |
---|---|---|---|---|
Woningen | ||||
Gemiddelde woningwaarde | 375.000 | 427.875 | 52.875 | 14,10% |
Onroerendezaakbelasting eigenaren | 270,22 | 269,68 | -0,54 | -0,20% |
Niet - woningen gebruikers | ||||
Gemiddelde waarde | 800.541 | 812.549 | 12.008 | 1,50% |
Onroerendezaakbelasting gebruiker | 1.513,26 | 1.535,96 | 22,70 | 1,50% |
Niet -woningen eigenaren | ||||
Gemiddelde waarde | 800.541 | 812.549 | 12.008 | 1,50% |
Onroerendezaakbelasting eigenaren | 2.265,53 | 2.299,51 | 33,98 | 1,50% |
Ten tijde van het opstellen van deze begroting zijn de WOZ-waarden voor het nieuwe jaar nog niet bekend. Bij het berekenen van de tarieven wordt daarom een inschatting gemaakt van de verwachte waardeontwikkeling ten opzichte van de reeds bekende WOZ-waarden. Als in het nieuwe jaar de aanslagen worden opgelegd, gebeurt dat op basis van de op dat moment bekende WOZ-waarden. Deze kan afwijken van de waarde waarvan in deze begroting is uitgegaan.
Rioolheffing
De rioolheffing is een gebonden belasting die wordt geheven om beheer en onderhoud van de riolering te bekostigen. Ook maatregelen die worden genomen in verband met het verwerken van hemelwater en het reguleren van het grondwater vallen hieronder.
De rioolheffing mag maximaal 100% kostendekkend zijn. In Hilversum wordt gestreefd naar een dekkingspercentage van 99%. Aan het eind van ieder jaar worden de daadwerkelijke baten en lasten in kaart gebracht. Het kan zijn dat de baten hoger liggen dan de lasten. Eventuele overschotten vloeien altijd terug naar de burger. Dit doen wij door de overschotten toe te voegen aan de egalisatiereserve. Deze reserve kan in de daarop volgende jaren worden ingezet om eventuele tariefswijzigingen te beperken en de woonlasten zoveel mogelijk te beperken voor alle Hilversummers.
Bij de tarief bepaling zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- In totaliteit stijgt het bedrag van de spaarvoorziening met € 777.000. De stijging kan enerzijds worden verklaard door het toepassen van een indexatie van 9,44% (bron: CBS) ten aanzien van de vervangingsinvesteringen. Deze indexatie wordt (deels) doorbelast in het tarief.
Anderzijds neemt de spaarvoorziening met € 491.000 toe door het, in 2023 en verdere jaren, toerekenen van directe personeelslasten aan de investeringen. De directe personeel -en organisatiekosten nemen af met ongeveer € 491.000, omdat de uren die toegerekend kunnen worden aan de projecten onderdeel worden van de investeringen. Deze mutatie heeft geen effect op het tarief voor de rioolheffing in 2023.
- De interne lasten voor heffing en inning bedragen in 2023 ongeveer € 113.000. De rekenmethodiek is gelijk aan de rekenmethodiek van voorgaande jaren.
- De lasten met betrekking tot de waterwegen bedragen in 2023 € 267.000.
- De gemeentelijke lasten als gevolg van straatreiniging zijn voor 33% betrokken in de berekening van de afvalstoffen (€ 426.000 per jaar). Daarnaast zijn de lasten voor zwerfafval ook voor 33% betrokken in de berekening (€ 89.000 in 2023).
- De overheadlasten bedragen in 2023 € 990.000 en zijn vastgesteld op basis van 13,8 FTE. Voor de berekening van de overheadlasten is gerekend met een uurtarief van € 53,86.
- In de berekening is, in lijn met voorgaand jaar, rekening gehouden met een dotatie aan de voorziening dubieuze debiteuren. Deze dotatie bedraagt afgerond 2%, ongeveer € 150.000, van de te ontvangen baten.
- In de berekening is rekening gehouden met een onttrekking aan de egalisatievoorziening rioolheffing in 2023 (425.000) en 2024 (275.000). Vanaf 2025 is het saldo in de egalisatievoorziening vrijwel nihil.
Onderstaande tabel geeft inzicht in de rioolheffingstarieven 2023.
Kostendekkendheid rioolheffing | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
- kosten exploitatie | € 1.363 | € 1.424 | € 1.394 | € 1.434 | € 1.394 |
- kapitaallasten | € 1.041 | € 944 | € 998 | € 936 | € 903 |
- investering ideaalcomplex | € 3.029 | € 3.806 | € 3.806 | € 3.806 | € 3.806 |
- directe personeels- en organisatiekosten | € 1.021 | € 676 | € 676 | € 676 | € 676 |
Netto kosten taakveld | € 6.454 | € 6.850 | € 6.874 | € 6.852 | € 6.779 |
Toe te rekenen kosten via andere taakvelden | |||||
- dubieuze debiteuren | € 150 | € 150 | € 150 | € 150 | € 150 |
- kwijtscheldingen | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 |
- heffing en inning | € 103 | € 113 | € 98 | € 98 | € 98 |
- straatreiniging en zwerfafval | € 362 | € 515 | € 515 | € 515 | € 515 |
- waterwegen | € 388 | € 267 | € 266 | € 257 | € 249 |
- overhead | € 908 | € 990 | € 990 | € 990 | € 990 |
- BTW | € 406 | € 404 | € 395 | € 403 | € 395 |
Totale kosten | € 8.771 | € 9.289 | € 9.288 | € 9.266 | € 9.176 |
Dekkingspercentage | 99% | 99% | 99% | 99% | 99% |
Toe te rekenen kosten | € 8.683 | € 9.196 | € 9.195 | € 9.173 | € 9.084 |
Totale opbrengst | € 8.683 | € 9.196 | € 9.195 | € 9.173 | € 9.084 |
Opbrengst mutatie egalisatievoorziening | -€ 611 | -€ 425 | -€ 275 | € 0 | € 0 |
Opbrengst heffingen | € 8.072 | € 8.771 | € 8.920 | € 9.173 | € 9.084 |
Stand van voorziening 31 december | 707 | 282 | 7 | 7 | 7 |
Tarief | € 182,52 | € 189,85 | € 191,64 | € 195,59 | € 192,26 |
% verandering (t-1) | 0,00% | 4,02% | 0,94% | 2,06% | -1,70% |
Afvalstoffenheffing
Het verwijderen van ons afval is uitbesteed aan de Regio Gooi en Vechtstreek (GAD). De begroting van de GAD is daarom grotendeels bepalend voor de tarieven afvalstoffenheffing. Hilversum houdt toezicht op de begroting van de GAD met als doel een efficiënte en effectieve wijze van afvalinzameling, om daarmee de tarieven afvalstoffenheffing voor de burger zo stabiel en laag mogelijk te houden.
Afvalstoffenheffing is een bestemmingsheffing. De gemeente mag de kosten voor afvalinzameling doorbelasten aan haar inwoners. Deze doorbelasting vindt plaats op basis van het aantal huishoudens. De afvalstoffenheffing mag maximaal 100% kostendekkend zijn. In Hilversum wordt gestreefd naar een dekkingspercentage van 99%.
Aan het eind van ieder jaar worden de daadwerkelijke baten en lasten in kaart gebracht. Het kan zijn dat de baten hoger liggen dan de lasten. Eventuele overschotten vloeien altijd terug naar de burger. Dit doen wij door de overschotten toe te voegen aan de egalisatiereserve. Deze reserve kan in de daarop volgende jaren worden ingezet om eventuele tariefswijzigingen te beperken en de woonlasten zoveel mogelijk te beperken voor alle Hilversummers.
Bij de berekening van de afvalstoffenheffing zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- De bijdrage van Hilversum voor de GAD stijgt op basis van de begroting 2023 van de Regio naar
€ 10,2 mln. in 2022: € 9,9 mln.
- Voor Afval is in 2022 gekozen voor een lagere kostendekking van 89%. De kosten van afval zijn fors gestegen door met name de verhoogde bijdrage aan de Regio. In verband met evenwichtige meerjarige spreiding van de woonlasten is gekozen om het afvaltarief in de meerjarenbegroting gefaseerd te laten stijgen om in 2026 uit te komen op een kostendekking van 99%.
- Op basis van de realisatie van de afgelopen jaren en rekening houdend met de tarief ontwikkelingen wordt de post kwijtschelding vastgesteld op € 835.000.
- Elk jaar wordt rekening gehouden met een toename van 350 huishoudens. In het coalitieakkoord “Hilversum Koesteren” is vastgelegd dat Hilversum ruwweg 3.000 nieuwe woningen tot aan 2030 wil realiseren. Bij de tariefberekening van de rioolheffing is daarom, uitgegaan van een areaalontwikkeling van 350 woningen per jaar.
Onderstaande tabel geeft inzicht in de afvalstoffenheffing tarieven 2023.
bedragen x 1.000 | |||||
Berekening heffingspercentage Afval | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
- bijdrage GAD (Regio G&V) | 10.080 | 10.210 | 10.211 | 10.100 | 10.104 |
- verwachte teruggave GAD (jaarresultaat) | -50 | - | - | - | - |
- dubieuze debiteuren | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Netto kosten taakveld | 10.230 | 10.410 | 10.411 | 10.300 | 10.304 |
Toe te rekenen kosten via andere taakvelden | |||||
- kwijtscheldingen | 825 | 835 | 835 | 835 | 835 |
- heffing en inning | 156 | 168 | 150 | 150 | 150 |
- straatreiniging | 362 | 426 | 426 | 426 | 426 |
- overhead | 146 | 144 | 144 | 144 | 144 |
- BTW | 2.189 | 2.269 | 2.265 | 2.242 | 2.243 |
Totale kosten | 13.908 | 14.252 | 14.231 | 14.097 | 14.102 |
Dekkingspercentage | 92% | 89% | 92% | 96% | 99% |
Toe te rekenen kosten | 12.739 | 12.684 | 13.093 | 13.534 | 13.961 |
Totale opbrengst | 12.739 | 12.684 | 13.093 | 13.534 | 13.961 |
Opbrengst mutatie egalisatiereserve | -359 | - | - | - | - |
Tarief 1 persoons huishouden | €226,38 | €229,92 | €235,29 | €241,20 | €246,76 |
Tarief 2 persoons huishouden | €301,26 | €305,88 | €313,12 | €320,98 | €328,38 |
Tarief meer persoons huishouden | €375,67 | €381,36 | €390,45 | €400,25 | €409,48 |
% verandering (t-1) | 8,70% | 1,54% | 2,36% | 2,51% | 2,31% |
Overige ongebonden lokale heffingen
Hondenbelasting
In het Coalitieakkoord 2022-2026 “Hilversum Koesteren” is besloten de hondenbelasting af te schaffen. Per 1 januari 2023 wordt er geen hondenbelasting meer geheven in Hilversum.
Precariobelasting
In het tarief van de precariobelasting is rekening gehouden met een inflatiepercentage van 2,9% voor 2023. De geraamde opbrengst bedraagt voor het jaar 2023 € 321.000.
Marktgelden
Marktgelden is een gebonden belasting die moet worden betaald voor een standplaats op de markt in Hilversum. Jaarlijks worden de marktgeldtarieven vastgesteld door de gemeenteraad.
De heffing van marktgelden mag maximaal 100% kostendekkend zijn. Voor 2023 wordt voorgesteld een dekkingspercentage van 92% te hanteren, was 85% in 2022. Dit houdt in dat niet alle aan de markt gerelateerde lasten doorbelast worden aan de vergunninghouder of degene die een standwerkersplaats inneemt op de markt.
In onderstaande tabel is aangegeven welke kosten wij toerekenen aan de markt, welk bedrag daar bij hoort en voor welk percentage wij deze doorbelasten in het tarief. Onder de tabel treft u een toelichting op een aantal kostensoorten.
Soort kosten | Bedrag | % | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitaallasten herinrichting Marktplein (1) | 51 | 29% | 15 | 15 | 15 | 15 | |
Personeels- en organisatiekosten | 165 | 100% | 165 | 165 | 165 | 165 | |
Schoonmaak na afloop markt | 101 | incl. BTW | 100% | 104 | 104 | 104 | 104 |
Schoonspuiten Marktplein (2) | 21 | incl. BTW | 29% | 6 | 6 | 6 | 6 |
Divers kleine uitgaven (water, netbeheer etc.) | 3 | incl. BTW | 100% | 3 | 3 | 3 | 3 |
Subtotaal kosten | 293 | 293 | 293 | 293 | |||
Dekkingspercentage | 92% | 100% | 100% | 100% | |||
Subtotaal kosten in tarief | 270 | 293 | 293 | 293 | |||
Wijziging bouwfasering (3) | 160 | 50% (verdeeld over 5 jaar) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal kosten in tarief | 293 | 293 | 293 | 293 | |||
Promotie (4) | Apart tarief | 17 | 17 | 17 | 17 | ||
Energie (5) | O.b.v. verbruik | 17 | 17 | 17 | 17 |
(1) = Kapitaallasten gebaseerd op herinrichting o.b.v. een doelmatig plein, investering zou dan €1,5 miljoen bedragen. De markt maakt 2 van de 7 dagen per week gebruik van het plein en daarom zijn de kapitaallasten voor 2/7e deel (29%) doorbelast. De omvang van de markt beslaat niet het gehele plein maar wegens doorlooppaden en aanlooproutes, parkeergelegenheid wordt wel het gehele plein gebruikt ten behoeve van de markt.
(2) = Schoonspuiten gebeurt maandelijks maar is niet specifiek voor de markt, ook andere evenementen vervuilen het marktplein. De markt maakt 2 van de 7 dagen per week gebruik van het plein en daarom zijn de kosten voor 2/7e deel (29%) doorbelast.
(3) = Kosten van €160.000 zijn gemaakt n.a.v. vraag van de markt. Met de marktcommissie afgesproken dat deze kosten in 5 jaar worden doorbelast aan de markt. Om de markt tegemoet de komen draagt de gemeente 50% van de kosten en wordt 50% over 5 jaar verdeeld. Vanaf 2023 zijn deze 5 jaar voorbij.
(4) = Promotiekosten kent een apart tarief van €0,05 per M2 per dag, het bedrag dat hiermee door de gemeente wordt ontvangen wordt niet door de gemeente besteed maar door de markt zelf.
(5) = Dit betreft een inschatting van de energielasten. De werkelijk gemaakte energielasten worden doorbelast op basis van verbruik.
TARIEVEN | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
ZATERDAG | ||||
Basis tarief | 0,88 | 0,95 | 0,95 | 0,95 |
Opslag Wijziging Bouwfasering | - | - | - | - |
0,88 | 0,95 | 0,95 | 0,95 | |
Promotie tarief | 0,05 | 0,05 | 0,05 | 0,05 |
WOENSDAG | ||||
Basis tarief | 0,77 | 0,83 | 0,83 | 0,83 |
Opslag Wijziging Bouwfasering | - | - | - | - |
0,77 | 0,83 | 0,83 | 0,83 | |
Promotie tarief | 0,05 | 0,05 | 0,05 | 0,05 |
Parkeerbelastingen
Er is sprake van een tweetal parkeertarieven. De tarieven voor straat-parkeren en voor vergunningen. Deze kunnen los van de kosten van de parkeerexploitatie worden bepaald. Daarnaast kennen wij de naheffingsaanslag parkeerbelastingen, die wordt opgelegd als iemand niet of niet genoeg heeft betaald voor straat-parkeren of een vergunning.
Het tarief voor de naheffingsaanslag is wettelijk gemaximeerd. Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2023 vastgesteld op € 72,90. De gemeente mag dit bedrag alleen naheffen als de kosten die de gemeente moet maken voor de handhaving hoger zijn dan de opbrengst van de naheffingsaanslagen. De gemeente mag dus geen winst maken op de naheffingsaanslagen. Het dekkingspercentage ligt ruim onder de 100%, voorgesteld wordt om voor 2023 net als in het huidige jaar het maximum tarief te hanteren.
bedragen x 1.000 | ||||
Kostendekkendheid naheffingsaanslag parkeren | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Kosten taakveld, incl omslagrente | 953 | 953 | 953 | 953 |
Inkomsten taakveld, excl. Heffingen | - | - | - | - |
Netto kosten taakveld | 953 | 953 | 953 | 953 |
Toe te rekenen kosten via andere taakvelden | ||||
- overige toe te rekenen kosten | 42 | 42 | 42 | 42 |
- BTW | 209 | 209 | 209 | 209 |
Totale kosten | 1.204 | 1.204 | 1.204 | 1.204 |
Opbrengst heffingen | -1.000 | -1.000 | -1.000 | -1.000 |
Dekkingspercentage | 83,1% | 83,1% | 83,1% | 83,1% |
Wettelijk maximum tarief naheffingsaanslag parkeren 2023 | 72,90 | 72,90 | 72,90 | 72,90 |
Leges
De legesverordening bevat de tarieven voor een groot aantal gemeentelijke producten en diensten. Het gaat hierbij altijd om diensten waar mensen zelf om gevraagd hebben bij de gemeente. Voor de door de gemeente geleverde diensten kunnen leges in rekening worden gebracht. Bij de legesheffing worden de kosten die de gemeente maakt, verhaald op de aanvrager.
Invoering Omgevingswet
Voor de legesverordening 2023 spelen er een aantal mogelijke veranderingen dit jaar. Deze veranderingen zijn afhankelijk van het wel of niet invoeren van de Omgevingswet per 1 januari 2023. Een definitief besluit over invoering wordt pas half november verwacht.
Voorgesteld wordt om in de raad van november de legesverordening 2023 vast te stellen. Deze verordening is gelijk aan de huidige verordening met actualisatie van tarieven en tekstuele wijzigingen. Voor de raad van december wordt de legesverordening 2023 (op basis van de Omgevingswet) voorgelegd. Mocht er half november bekend worden dat de invoering van de Omgevingswet opnieuw uitgesteld wordt, dan wordt het voorstel van december ingetrokken. Op die manier is er dan al wel in november een juiste verordening vastgesteld.
Omschrijving | Lasten | Baten | Kostendekkendheid % |
---|---|---|---|
Algemene dienstverlening | € 1.513.814 | € 1.196.788 | 79,1% |
Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning | € 2.982.686 | € 3.362.000 | 112,7% |
Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | € 152.186 | € 60.784 | 39,9% |
Totaal | € 4.648.686 | € 4.619.572 | 99,4% |
Bij de kostendekkendheid van de legesverordening wordt gekeken naar de verordening als geheel. Kruissubsidiering binnen de afzonderlijke onderdelen is toegestaan. De kostendekkendheid van de gehele verordening komt voor 2023 uit op afgerond 99%.
Havengelden
Havengeld is een gebonden belasting die wordt betaald voor het gebruik van het gebruik van de Hilversumse haven. De havengelden bestaan uit liggelden van woonboten en kadegelden voor vracht- en recreatievaart. Het grootste deel van de belastinginkomst is afkomstig van woonschepen.
De havengelden mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. In Hilversum is het niet realistisch om de lasten volledig door te belasten en tegelijkertijd realistische tarieven aan te bieden. De in Hilversum gehanteerde tarieven liggen op dit moment in lijn met of hoger dan de commerciële tarieven die de particuliere havens in de omgeving rekenen. De tarieven stijgen in 2023 ten opzichte van 2022 met 2,9% (inflatie).
In verband met de grote hoeveelheid verschillende tarieven verwijzen wij hiervoor naar de verordening havengelden.
Kostendekkendheid havengelden | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Kosten taakveld, incl omslagrente | 56 | 56 | 54 | 53 |
Inkomsten taakveld, excl. heffingen | -10 | -10 | -10 | -10 |
Netto kosten taakveld | 46 | 46 | 44 | 43 |
Toe te rekenen kosten via andere taakvelden | ||||
- overige toe te rekenen kosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
- overhead | 13 | 13 | 13 | 13 |
- BTW | 6 | 6 | 6 | 6 |
Totale kosten | 65 | 65 | 63 | 61 |
Opbrengst heffingen | 19 | 19 | 19 | 19 |
Dekkingspercentage | 29,4% | 29,4% | 30,2% | 30,9% |
Inkomsten uit lokale heffingen
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Ongebonden heffingen | |||||
Onroerendezaakbelastingen woningen | 12.198 | 12.458 | 12.683 | 13.264 | 13.603 |
Onroerendezaakbelastingen niet woningen | 10.269 | 11.610 | 11.842 | 12.079 | 12.321 |
Hondenbelasting | - | - | - | - | |
Precariobelasting | 312 | 321 | 321 | 321 | 321 |
Totaal niet gebonden heffingen | 22.779 | 24.389 | 24.846 | 25.664 | 26.245 |
Gebonden Heffingen | |||||
Rioolheffing | 8.359 | 8.771 | 8.920 | 9.173 | 9.084 |
Afvalstoffenheffing | 12.380 | 12.684 | 13.093 | 13.534 | 13.961 |
Marktgelden | 247 | 270 | 293 | 293 | 293 |
Opbrengsten parkeermeters en vergunningen | 3.585 | 3.650 | 3.650 | 3.611 | 3.611 |
Opbrengsten fiscale parkeerheffingen | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Leges omgevingsvergunningen | 3.137 | 3.180 | 3.060 | 3.060 | 3.060 |
Leges burgerlijke stand | 203 | 203 | 203 | 203 | 203 |
Leges rijbewijzen/paspoorten/identiteitskaart | 754 | 896 | 1.791 | 1.802 | 1.985 |
Leges gemeentelijke basisregistratie | 52 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Overige leges en heffingen | 259 | 259 | 259 | 259 | 259 |
Totaal gebonden heffingen | 29.976 | 30.945 | 32.301 | 32.967 | 33.488 |
Totaal | 52.755 | 55.334 | 57.147 | 58.631 | 59.733 |
Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente Hilversum biedt inwoners de gelegenheid kwijtschelding aan te vragen, als zij niet of met grote moeite in staat zijn om de lokale belastingen te betalen. Een inwoner komt niet zomaar in aanmerking voor kwijtschelding. Hiervoor geldt een aantal voorwaarden dat de gemeente toetst bij de behandeling van de aanvraag. De kwijtscheldingsverzoeken worden behandeld aan de hand van normen van de rijksoverheid en de relevante wet- en regelgeving voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. De door kwijtschelding misgelopen opbrengsten zijn verrekend in de tarieven.
De gemeente Hilversum verleent kwijtschelding voor de afvalstoffenheffing. De begrote bedragen voor kwijtscheldingen zijn opnieuw beoordeeld. Voor afvalstoffenheffing is de stijging voor 2023 € 10.000. Per 2022 is rioolheffing een eigenarenheffing. Kwijtschelding is voor rioolheffing daarom vanaf het belastingjaar 2022 niet meer mogelijk. Voor het belastingjaar 2023 wordt hondenbelasting afgeschaft en is ook voor de hondenbelasting geen kwijtschelding meer van toepassing.
Hilversum behandelt ook de kwijtscheldingsverzoeken voor de (waterschaps) heffingen van Waternet, wanneer het om inwoners van Hilversum gaat. Waternet vergoedt de kosten die de gemeente Hilversum hiervoor maakt. Ook de kwijtscheldingsverzoeken van Wijdemeren worden door Hilversum behandeld.
Voor administratieve beroepen wordt ingeschat dat 95% daarvan ongegrond is. Dit in de verwachting dat de beoordeling van de kwijtscheldingsverzoeken correct heeft plaatsgevonden en dat het administratief beroep daarom kan worden afgewezen (ongegrond verklaard).
Mochten er na een afwijzing van een kwijtscheldingsverzoek alsnog stukken worden ingediend dan wordt er een herziening ingeboekt. Daardoor ligt bij herzieningen het aantal ongegrond verklaringen een stuk lager.
Omschrijving | JS 2021 | B 2022 | B 2023 |
---|---|---|---|
Aantal kwijtscheldingsverzoeken | 3.797 | 3.600 | 3.700 |
(inclusief Waternet) waarvan: | |||
Geheel toegekend | 2.597 | 2.500 | 2.550 |
Gedeeltelijk toegekend | 31 | 100 | 50 |
Afgewezen | 666 | 1.000 | 1.100 |
Ingetrokken | 179 | - | - |
Per 31 december in behandeling | 324 | - | - |
Verzoeken afgehandeld binnen 6 mnd | 100% | 95% | |
Totaalbedrag kwijtschelding | € 1.177.000 | € 859.000 | € 835.000 |
Aantal beroepschriften | - | 25 | 25 |
% ongegronde beroepschriften | 95% | 95% | |
% afgehandelde beroepschriften binnen | |||
wettelijke termijn van 8 weken | 100% | 100% | |
138 | 175 | 175 | |
Aantal herzieningen | |||
% ongegronde herzieningen | 23% | 30% | 30% |
% herzieningen afgehandeld <6 maanden | 100% | 100% |
Landelijke woonlastenvergelijking
Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) is een onafhankelijk onderzoeksinstituut verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen dat zich onder andere bezig houdt met het in kaart brengen van de ontwikkeling van de belangrijkste lokale tarieven van alle gemeenten, provincies en waterschappen in Nederland. Het COELO brengt ieder jaar de ‘Atlas van lokale lasten’ uit. De Atlas van de lokale lasten is een jaarlijks overzicht van de heffingen van gemeenten, provincies en waterschappen inclusief een vergelijk tussen verschillende gemeenten, provincies en waterschappen. Iedere inwoner van Hilversum kan op deze wijze haar woonlasten vergelijken met de geldende woonlasten in omliggende gemeenten.
In onderstaande tabellen is een overzicht weergegeven van de woonlasten in de provincie Noord-Holland, van regio gemeenten en gemeenten met een vergelijkbare omvang. De vergelijking is gemaakt op basis van de tarieven voor het belastingjaar 2022.
De doorgetrokken rode lijn geeft het landelijk gemiddelde weer en de onderbroken rode lijn geeft het provinciale gemiddelde weer. De gemiddelde woonlasten in Hilversum zijn in lijn met zowel de landelijke als provinciaal gemeten gemiddelde woonlasten.