Dienstverlening aan de stad
Opgave van de stad
De dienstverlening is het visitekaartje van de gemeente. In onze informatievoorziening, processen taalgebruik en producten stellen wij de inwoners centraal. We richten ons op: innovatie, het verder digitaliseren van de dienstverlening en het verbeteren van de efficiëntie. Om dit te realiseren ligt de focus op een drietal aspecten. Ten eerste het gemak voor de gebruiker: wij houden rekening met de digitaliserende samenleving, de gemeentelijke producten zijn vindbaar en toegankelijk en wij zijn voor iedereen bereikbaar. Ten tweede richten wij ons op betrokkenheid: onze medewerkers zijn klantgericht, gaan op zoek naar de vraag achter de vraag en durven af te wijken van de gebaande paden wanneer nodig. Ten derde werken we open en transparant. |
---|
Ambities
- BurgerzakenActiviteiten Burgerzaken
4.2.1. Burgerzaken (gemeentelijke dienstverlening)
Naast het uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van Burgerzaken, verbeteren wij de dienstverlening van de hele gemeente, waarbij inclusiviteit een vanzelfsprekendheid is. Een verbetering die noodzakelijk is door een veranderende en meer complexere dienstverlening. Onder andere veroorzaakt door de coronacrisis, de verdergaande digitalisering en de toename van het aantal aanvragen reisdocumenten. De dienstverlening op het gebied van Burgerzaken bieden we op verschillende kanalen aan: fysiek, digitaal en telefonisch. Hierbij worden de landelijke ontwikkelingen nauwlettend gevolgd. We hebben daarbij aandacht voor de wensen en verwachtingen van inwoners en ondernemers.
Activiteiten
Concreet gaan we aan de slag met :
●
Verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening met aandacht voor:
- Continu monitoren en verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening.
- Verder aansluiten op MijnOverheid voor zowel inwoners als ondernemers om de dienstverlening te verbeteren.
- Aansluiten op de Wet open overheid (Woo), om overheidsinformatie meer openbaar toegankelijk te maken.
●
Toevoegen van een digitaal geboorteloket, oftewel een ‘e-dienst Geboorte’ in verband met de verplaatsing van de kraamafdeling van Tergooi Blaricum naar Hilversum.
●
Organiseren van de verkiezingen van Provinciale Staten en de Waterschappen op 15 maart 2023 (mogelijk meerdaags).
Reguliere activiteiten die we blijven uitvoeren :
●
Opstellen en monitoren van de strategie om via diverse kanalen (internet, social media, live chat, telefonie, post en het loket) een eenduidige en consequente dienstverlening aan te bieden.
●
Waarborgen van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen zodat het mogelijk is om op een goede wijze uitvoering te geven aan wettelijk voorgeschreven taken, zoals het verstrekken van identiteitsdocumenten, uittreksels en bijhouden van de registers van Burgerlijke Stand.
●
Verder digitaliseren van onze producten met oog voor inclusieve dienstverlening aan groepen die minder digitaal vaardig zijn.
●
Continueren en doorlopend verbeteren van de eerste-lijns-dienstverlening, zoals telefonie, balies en e-formulieren.
●
Verstrekken van producten, zoals reisdocumenten, uittreksels en verklaringen omtrent gedrag.
●
Continueren deelname aan de LAA (Landelijke Aanpak Adresfraude).