Effectief en efficiënt bestuurde stad
Opgave van de stad
Wij willen als gemeente een transparante, volwaardige en betrouwbare partner zijn voor inwoners, organisaties en andere overheden. De opgaves in de stad worden gezamenlijk met de partners vastgesteld en uitgevoerd. Hilversum kent veel verschillende samenwerkingsverbanden. Samenwerking en participatie zijn nodig om de integrale vraagstukken aan te kunnen pakken, kennis uit te wisselen en taken te laten uitvoeren. Bij samenwerkingsverbanden hoort een duidelijke omschrijving van rollen, taken en democratische verantwoording. |
---|
Ambities
- BestuurActiviteiten Bestuur
4.3.1. Bestuur
We zijn een netwerkende overheid en we passen ons flexibel aan de maatschappelijke vraagstukken die voorliggen. Door inzet van laagdrempelige communicatie en participatie op maat krijgt de interactie met de stad beter vorm. We houden bestaande samenwerkingsverbanden regelmatig tegen het licht en zorgen voor democratische verantwoording. In iedere samenwerking handelen we volgens de integriteitscodes voor volksvertegenwoordigers en burgemeester en wethouders. We kiezen voor een open bestuurscultuur, waar het besef centraal staat dat breed gedragen resultaten de beste resultaten zijn.
Activiteiten
Concreet gaan we aan de slag met :
●
Invulling geven aan de open bestuurscultuur die van nature investeert in draagvlak, ruimte biedt voor dialoog en bouwt aan vertrouwen.
●
Bestuurlijk behandelen van de visie op Samenwerking en Governance.
●
Implementeren van de Wet Open Overheid.
Reguliere activiteiten die we blijven uitvoeren :
●
Betrekken van inwoners, bedrijven, instellingen en medeoverheden bij het ontwikkelen van verschillende visies en beleidstrajecten met behulp van de Participatieleidraad.
●
Het verkennen van nieuwe mogelijkheden van de bestuurlijke communicatie buiten de eigen communicatiekanalen zoals de gemeentelijke pagina's in de Gooi en Eembode (Raadhuis aan Huis) en social media.
●
Zorgdragen dat Hilversumse statushouders zo snel mogelijk mee kunnen doen in de samenleving.
- OverheadActiviteiten Overhead
4.3.2. Ondersteunende afdelingen (overhead)
De ondersteunende afdelingen binnen de organisatie helpen bij het zo effectief mogelijk uitvoeren van de gemeentelijke taken. Hierbij is er constante aandacht voor het behouden en aantrekken van specialisten om onze ambities te blijven realiseren.
Activiteiten
Concreet gaan we aan de slag met :
●
Verder invoeren van het hybride werken binnen de gemeentelijke organisatie en het bestuur.
●
Uitvoeren van het Programma Data Gedreven Werken 2022 – 2025.
●
Intensiveren van de invulling van strategische personeelsplanning.
Reguliere activiteiten die we blijven uitvoeren :
●
Verbeteren van interne werkprocessen en externe dienstverlening aan inwoners en organisaties door digitalisering.