Ondernemende stad
Opgave van de stad
Hilversum is een aantrekkelijke stad om in te wonen en te werken. De balans tussen wonen, werken en voorzieningen zorgt voor een goed leef- en vestigingsklimaat. Onze bedrijven en organisaties zorgen voor werkgelegenheid en dragen bij aan de ontwikkeling van talent en innovatie. De Hilversumse bedrijven spelen ook een belangrijke rol bij vraagstukken als de energietransitie, duurzame mobiliteit en een inclusieve arbeidsmarkt. Hiermee dragen ze bij aan levendigheid, horeca, cultuur en andere voorzieningen. De beschikbaarheid van ruimte blijft een belangrijk aandachtspunt voor uitbreiding van bestaande en vestiging van nieuwe bedrijven op zowel de formele werklocaties als in de gemengde gebieden. Dit geldt ook voor het opleiden van talent, waarbij een leven lang ontwikkelen centraal staat. Het aantal banen is het afgelopen jaar licht gestegen. Onzeker is hoe zich dat ontwikkelt in een periode met een onzekere mondiale economie en een opeenstapeling van meerdere crises. Onze inzet is daarin het weerbaar en flexibel houden van onze economie. |
---|
Ambities
- Economische ontwikkelingActiviteiten Economische ontwikkeling
3.1.1. Economische ontwikkelingen
We versterken de Hilversumse en regionale economie door het verbeteren van de samenwerking met de (ondernemers)organisaties, bedrijven en kennisinstellingen. We verbinden economische kansen aan maatschappelijke vraagstukken zoals mobiliteit, duurzaamheid en een inclusieve arbeidsmarkt. We zetten in op de versterking van de sectoren media en ICT en de zorgeconomie en hebben aandacht voor het midden- en kleinbedrijf en zelfstandigen. Ook hebben we aandacht voor het huisvesten en stimuleren van bedrijven die banen bieden voor praktijkgeschoolden.
Activiteiten
Concreet gaan we aan de slag met :
●
Verrijken van de nieuwe Agenda Economie & Media 2022-2023 met nieuwe ambities coalitieakkoord.
●
Versterken van de samenwerking tussen (ondernemers)organisaties en het Stadsfonds via het Platform Economie op basis van de Agenda Economie & Media 2022-2023.
●
Stimuleren en faciliteren van bedrijvigheid circulaire economie.
●
Verkennen nieuwe samenwerkingsverbanden met andere onderwijsinstellingen
Reguliere activiteiten die we blijven uitvoeren :
●
Uitwerken van mogelijke ontwikkelingen uit het Economisch perspectief 2040 gericht op media en ICT en de zorgeconomie.
●
Ondersteunen van de mediasector bij het ontwikkelen van innovaties en indien kansrijk deze ook toe te passen in andere sectoren.
●
Versterken van de positie van Hilversum in samenwerkingsverbanden die bijdragen aan economische ontwikkeling, waaronder Metropoolregio Amsterdam, Economic Board Utrecht, Regionale ontwikkelingsmaatschappij regio Utrecht en stedennetwerk G40.
●
Herijken van de ambities uit de samenwerkingsagenda’s met MBO College en Hogeschool van Amsterdam.
- Fysieke bedrijfsinfrastructuurActiviteiten Fysieke bedrijfsinfrastructuur
3.1.2. Werklocaties
De ruimte voor bedrijven en bedrijvigheid in Hilversum is schaars. Inzet is het behoud, uitbreiding en ontwikkeling van aantrekkelijke formele en informele werklocaties. Dit geldt voor kantoorlocaties en bedrijventerreinen (o.a. Arenapark, Media Park en bedrijventerreinen ZuidWest) en voor gemengde gebieden. We voegen functies toe op plekken waar dit passend is en bijdraagt aan een levendig en divers gebied. Het centrum, stationsgebied en de Gijsbrecht van Amstelstraat zijn belangrijke informele werklocaties voor de stad.
Activiteiten
Concreet gaan we aan de slag met :
●
Vaststellen en uitvoeren van de gebiedsagenda Centrum.
●
Op- en vaststellen van de gebiedsagenda Media Park en ZuidWest
●
Ontwikkelen van het Arenapark inclusief Laapersveld richting een levendige campus met een herkenbaar sportprofiel.
●
Uitvoering geven aan de plannen voor de Kerkbrink, waaronder verplaatsing van de bibliotheek en LAB Hilversum. Tot definitieve realisatie gaan we door met de (tijdelijke) activiteiten op en rond de Kerkbrink.
●
Ondersteunen van de voorbereiding en uitvoering van de herinrichting van de Gijsbrecht
●
Starten met de verkenning naar de toekomst van de aanloopstraten.
●
Onderzoeken van mogelijkheden voor horecalocaties in de wijken.
Reguliere activiteiten die we blijven uitvoeren :
●
Faciliteren van de verduurzaming en verlevendiging van het Media Park tot een bruisende mediacampus. Dit mede door het ondersteunen van een collectief van gebruikers en eigenaren.
●
Creëren van ruimte voor werken passend bij de plannen voor het stationsgebied en het centrum.
●
Ondersteunen van de Gem Crailo van het in de markt zetten van het duurzame bedrijventerrein Crailo, dit voor zowel doorgroeiende als nieuwe bedrijven die bij het profiel passen.
●
Benutten van kansen voor (her)ontwikkeling van locaties voor kantoren, (flex)werk en ontmoetingsplekken, met name in en rond het centrum, in het stationsgebied en in postcodegebied 1221. Dit betreffen zowel permanente wijzigingen als tijdelijk gebruik, waaronder creatieve broedplaatsen.
●
Versterken van professionalisering van ondernemersorganisaties voor de werklocaties en winkelgebieden.
- Bedrijfsloket en bedrijfsregelingenActiviteiten Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
3.1.3. Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
Het ondersteunen van bestaande en nieuwe bedrijven in hun ambities, gericht op groei van de werkgelegenheid en bijdrage aan maatschappelijke opgaven. Inzet is een goede dienstverlening aan alle bedrijven (groot, mkb en zzp) in alle sectoren.
Activiteiten
Reguliere activiteiten die we blijven uitvoeren :
●
Voortzetten van strategisch accountmanagement om ondernemers zo goed mogelijk van dienst te zijn.
●
Optimaliseren van ondernemersdienstverlening door middel van e-dienstverlening.
●
Uitvoeren van de jaarlijkse Monitor Economie Hilversum.
●
Voortzetten van de online ondernemersnieuwsbrief.
●
Inzetten van ROM regio Utrecht voor dienstverlening aan ons bedrijfsleven.
- Economische promotieActiviteiten Economische promotie
3.1.4. Economische promotie
We zijn trots op onze stad en positioneren Hilversum als aantrekkelijke plek voor bewoners, bezoekers, bedrijven en (internationaal) talent. Een sterke identiteit verstevigt de economische positie en de aantrekkingskracht van Hilversum. We hebben aandacht voor de verschillende profielen van de deelgebieden. Hilversum Marketing en strategisch accountmanagement hebben hierin een sleutelpositie.
Activiteiten
Reguliere activiteiten die we blijven uitvoeren :
●
Ondersteunen van Hilversum Marketing bij het versterken van de positionering van Hilversum voor ondernemers.
●
Inzetten van strategisch accountmanagement voor de profilering van onze stad als aantrekkelijke vestigingslocatie.
●
Ondersteunen van evenementen passend bij de Mediastad, zoals de Dutch Media Week en de Top2000.
●
Samenwerken met belanghebbenden om organisaties te interesseren voor Hilversum als locatie voor congressen en evenementen.