Meerjarig overzicht van baten en lasten
bedragen x € 1.000
Rekening
2021
Begroting
2022
Begroting
2023
2024
2025
2026
Omschrijving
Lasten
Baten
Saldo
Lasten
Baten
Saldo
Lasten
Baten
Saldo
Saldo
Saldo
Saldo
Programma's
1. Wonen en leven
65.971
-33.843
32.128
71.476
-37.665
33.811
70.768
-36.275
34.493
35.422
35.593
34.331
2. Zorg
96.002
-6.365
89.636
98.758
-7.674
91.084
100.863
-6.614
94.249
94.448
92.764
92.348
3. Werken
69.527
-40.910
28.618
62.498
-34.302
28.197
62.303
-33.780
28.523
28.606
27.748
27.354
4. Bestuur
20.146
-2.484
17.662
21.169
-3.162
18.007
19.675
-1.539
18.136
18.027
18.371
18.234
Overhead
34.732
-1.597
33.135
34.877
-743
34.134
35.083
-497
34.585
33.900
33.106
32.812
5. Financiën en grondexploitaties
8.216
-5.544
2.672
9.476
-10.549
-1.073
8.622
-8.855
-233
8.921
13.974
19.207
Algemene dekkingsmiddelen
-366
-200.954
-201.320
-84
-204.321
-204.404
0
-221.770
-221.770
-232.371
-240.642
-231.152
Onvoorzien
0
0
0
100
0
100
100
0
100
100
100
100
Vennootschapsbelasting
46
0
46
1.426
0
1.426
25
0
25
29
43
37
Resultaat voor mutatie reserves
294.274
-291.696
2.577
299.698
-298.415
1.282
297.439
-309.330
-11.891
-12.918
-18.943
-6.729
Reserves
1. Wonen en leven
2.587
-2.400
187
2.289
-1.586
703
7.292
-722
6.570
1.263
1.187
1.258
2. Zorg
0
-179
-179
2.700
0
2.700
0
0
0
0
0
0
3. Werken
0
-902
-902
0
-797
-797
0
-350
-350
-300
-300
-150
4. Bestuur
38
-50
-12
38
0
38
38
0
38
38
38
38
5. Financiën en grondexploitaties
6.511
-9.771
-3.260
642
-5.562
-4.920
5.286
-638
4.648
10.916
17.018
4.583
Mutatie reserves
9.136
-13.301
-4.166
5.669
-7.944
-2.275
12.616
-1.710
10.906
11.918
17.943
5.729
Resultaat na mutatie reserves
303.410
-304.998
-1.588
305.367
-306.360
-993
310.055
-311.040
-985
-1.000
-1.000
-1.000
Toelichting op de wijzigingen
Begrotingsontwikkeling
Bedragen x € 1.000
Omschrijving
Lasten
2023Baten
2023Saldo
2023Saldo
2024Saldo
2025Saldo
2026Oorspronkelijke begroting 2022 - 2025
282.431
-283.183
-753
-521
-128
-185
Voorjaarsnota 2022
7.514
-9.232
-1.718
-7.973
-12.934
-9.781
Saldo na voorjaarsnota
289.945
-292.415
-2.470
-8.495
-13.062
-9.967
Coalitieakkoord 2022 - 2026
2.725
510
3.235
8.395
10.330
10.030
Autonome ontwikkelingen
4.983
-11.929
-6.946
-10.223
-11.974
-2.021
Amendementen
15
0
15
0
0
0
Actualisatie bestaand beleid
12.388
-7.206
5.181
9.322
13.706
958
Wijziging begroting 2023 - 2026
20.111
-18.626
1.485
7.495
12.062
8.967
Totaal begroting 2023 - 2026
310.055
-311.040
-985
-1.000
-1.000
-1.000
Toelichting op begrotingswijzigingen
Bedragen x € 1.000
Omschrijving
Lasten
2023Baten
2023Saldo
2023Saldo
2024Saldo
2025Saldo
2026Coalitieakkoord 2022 - 2026
01. Een groen en duurzaam Hilversum
535
0
535
860
1.815
1.460
Voor een groen en duurzaam Hilversum zijn in het coalitieakkoord 2022-2026 budgetten opgenomen voor: Wijkgericht onder de aandacht brengen van verduurzamingsmogelijkheden, ondersteuning bij de energietransitie, tegengaan van energiearmoede, isolatiefonds, verduurzamen gemeentelijk vastgoed, onderzoeken van innovatieve energiebronnen en het uitvoeren van Programma Groen.
02. Mooi en betaalbaar wonen
75
0
75
385
335
185
Voor een mooi en betaalbaar wonen zijn in het coalitieakkoord 2022-2026 budgetten opgenomen voor: Het uitvoeren van de woonvisie, het opstellen van wijkgerichte uitvoeringsagenda’s, de inzet op flex-wonen en het actualiseren van het parkeerbeleid.
03. Een zorgzaam Hilversum – Zorg en Welzijn
540
0
540
1.240
1.330
1.360
Voor een zorgzaam Hilversum op het gebied van Zorg en Welzijn zijn in het coalitieakkoord 2022-2026 budgetten opgenomen voor: Meer opvoedcoaches en jongerenwerkers, buddy’s voor jongeren, extra jeugdboa’s, ondersteunen van pleegzorg en leun- en steungezinnen, versterken samenwerking huisartsen, uitstroom uit zorg naar welzijnstrajecten, actieplan Ouder worden in Hilversum, Intensivering vrijwilligersbeleid, tegengaan eenzaamheid door ‘Samen is leuker’, 75+ gratis met de bus, investeren in digitaal meedoen voor ouderen, stimuleren WMO-initiatieven, nieuwe buurtvoorziening Riebeeck, stimuleren mantel- en respijtzorg, meer buurtsportcoaches.
04. Een zorgzaam Hilversum – Werk en inkomen
400
0
400
750
925
925
Voor een zorgzaam Hilversum op het gebied van Werk en Inkomen zijn in het coalitieakkoord 2022-2026 budgetten opgenomen voor: uitbreiden opleidings- en trainingsprogramma’s, experimenteren met de basisbaan, begeleiding doorstromen naar een baan, vroegsignalering schuldhulpverlening, verbeteren minimaregelingen en toegang tot digitale devices.
05. Bereikbaarheid en parkeren
250
0
250
575
350
250
Voor bereikbaarheid en parkeren zijn in het coalitieakkoord 2022-2026 budgetten opgenomen voor: vergroten verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers, verbeteren OV-knooppunt Crailo, aanpak asociaal verkeersgedrag, verdubbelen aantal laadpalen, voorbereiden fiets- en voetgangersbrug Joh. Geradtsweg en verdiepte onderdoorgang Naarderweg, quick-wins om doorstroming te bevorderen, transferium en hub Arenapark, Aansluiting nachtnet, invoeren betaald parkeren binnen de ring, extra fietsparkeerplekken.
06. Een bloeiende economie
175
0
175
650
625
550
Voor een bloeiende economie zijn in het coalitieakkoord 2022-2026 budgetten opgenomen voor: Opstellen en uitvoeren gebiedsagenda’s, voorbereiden en uitvoeren herinrichting Gijsbrecht, stimuleren van broedplaatsen, aantrekken bedrijvigheid circulaire economie, stimuleren maatregelen energietransitie en duurzaamheid voor bedrijven, opstellen en uitvoeren plan praktijkgeschoolde arbeid, verruimen mogelijkheden horeca buiten het centrum.
07. Een aantrekkelijke stad
375
0
375
1.885
2.085
1.935
Voor een aantrekkelijke stad zijn in het coalitieakkoord 2022-2026 budgetten opgenomen voor: faciliteren kleine verenigingen, versterken cultuuraanbod, nieuwe bibliotheek en herinrichten kerkbrink, kleinschalige en aansprekende sportevenementen, nieuw sportbeleid, beweegvriendelijke openbare ruimte, meer ventilatie op scholen, lobby voor meer HBO onderwijs, ondersteuning dierenasiel, Hilversum 600 jaar.
08. Een veilig Hilversum
210
0
210
425
740
740
Voor een veilig Hilversum zijn in het coalitieakkoord 2022-2026 budgetten opgenomen voor: preventie programma’s alcohol, drugs en lachgas, voortzetten campagne veilig uitgaan, extra boa’s, extra inzet op bestrijding ondermijning, verbeteren nazorg personen met verward gedrag, samen met brandweer en Vitens komen tot een toekomstbestendig bluswaternetwerk, inspelen op veranderende organisatie brandweer.
09. Betrouwbaar bestuur en gezonde financiën
165
510
675
625
625
625
Voor een betrouwbaar bestuur en gezonde financiën zijn in het coalitieakkoord 2022-2026 budgetten opgenomen voor: afschaffen van hondenbelasting, een wethouder minder en het versterken van bestuursondersteuning.
10. Behoedzaamheidsbuffer
0
0
0
1.000
1.500
2.000
Deze behoedzaamheidsbuffer betreft een in het coalitieakkoord opgenomen storting in de algemene reserve. Dit is daarmee een veiligheidsmarge om onzekerheden in de begroting naar de toekomst toe op te vangen.
Totaal Coalitieakkoord 2022 - 2026
2.725
510
3.235
8.395
10.330
10.030
Autonome ontwikkelingen
11. Gevolgen meicirculaire 2022
493
-11.795
-11.302
-14.146
-15.676
-5.701
In navolging van de Raadsinformatiebrief 2022-43, waarin een 1e indicatie van de financiële effecten van de meicirculaire 2022 werd weergegeven, worden de definitieve effecten van de meicirculaire 2022 verwerkt in de begroting 2023 en de daarbij behorende meerjarenraming. Door het niet volledig opnemen van de ramingen van het nominale accres (85%), en het verrekenen van de in voorgaande begrotingen opgenomen stelposten naar aanleiding van de commissie van wijzen met nieuwe ramingen voor middelen is het werkelijke effect van de meicirculaire 2022 voor de jaren 2023 minder voordelig dan zoals gepresenteerd in RIB 2022-43.
12. Jeugd ontwikkelingen 2023-2027
2.540
0
2.540
2.400
2.400
2.400
In 2021 was het totale nadeel voor Jeugd € 1,5 miljoen. Dat nadeel is volgens de huidige ramingen structureel, wat vanaf 2023 nog € 0,2 miljoen hoger uit lijkt te komen. Bij gelijkblijvende aantallen en prijzen is daarmee het structurele effect een verhoging van de budgetten met € 1,7 miljoen. Naast deze ontwikkeling moeten de budgetten verhoogd te worden naar het verwachte prijspeil 2023. Contractueel zijn hiervoor indices overeengekomen die pas aan het einde van 2022 voor 2023 bekend worden. Wij dienen hiervoor nu een inschatting te maken en gaan vooralsnog uit van 3%, wat een verhoging van € 700.000 tot gevolg heeft. Ten aanzien van de taakstelling financieel gezond sociaal domein (zie RIB 2022-49) lukt het niet deze volledig in te vullen en voorgesteld wordt dit deel vrij te laten vallen (2023: 140.000). De stijgende aantallen en kosten komen met name voort uit verdere stijging van zware zorg (o.a. uit huisplaatsingen). Hierop hebben wij als gemeente beperkt invloed. Deze zorg wordt vooral ingezet en weggezet bij zorgaanbieders door andere wettelijke verwijzers. De Jeugdwet is een openeinde regeling waarbij er beperkt interventies mogelijk zijn. Wij denken, met bovenstaande budgetten, de zorg te kunnen leveren die de jongeren toekomt. Zekerheden kunnen echter niet gegeven worden. Indien nodig wordt de raad geïnformeerd over eventuele mee- of tegenvallers.
13. WMO ontwikkelingen 2023-2027
1.088
0
1.088
720
470
470
In 2021 was er een voordeel op WMO van € 0.6 miljoen, dit betreft een structureel voordeel. Voor 2023 en verder betekent dit dat bij gelijkblijvende aantallen en prijzen de budgetten verlaagd dienen te worden. Echter door een extra prijsstijging van 4% (€ 280.000) in de huishoudelijke hulp in 2022 komt dit voordeel deels te vervallen en blijft hiervan € 320.000 staan. Daarnaast zullen de budgetten aangepast dienen te worden voor het verwachte prijspeil 2023. Contractueel zijn hiervoor indices overeengekomen die pas aan het einde van 2022 voor 2023 bekend worden. Wij dienen hiervoor een inschatting te maken en gaan vooralsnog uit van 3%, wat resulteert in een ophoging van het budget van € 520.000. Ten aanzien van WMO geldt ook dat de achterstanden van de afhandelingstermijnen verder oplopen. Om de afhandelingstermijnen door het gestegen aantal aanvragen sinds 2017 tijdig af te kunnen handelen en het de uitvoering van de WMO toekomstbestendig te maken wordt extra formatie gevraagd (3,5 fte: 270.000). Voor 2023 wordt er daarnaast een incidenteel budget gevraagd van € 168.000 voor de benodigde inhaalslag. Ten aanzien van de taakstelling financieel gezond sociaal domein (zie RIB 2022-49) lukt het niet deze volledig in realiseren en er wordt voorgesteld dit deel vrij te laten vallen (2023: € 450.000 en 2024: € 250.000). De WMO is een openeinde regeling waarbij er beperkt interventies mogelijk zijn. Wij denken dat wij, met bovenstaande budgetten, de zorg kunnen leveren die de inwoners toekomt. Zekerheden kunnen echter niet gegeven worden. Indien nodig wordt de raad geïnformeerd over eventuele mee- of tegenvallers.
14. Actualisatie rentelasten langlopende leningen
435
0
435
500
500
500
De raming van de rentelasten over langlopende leningen is geactualiseerd. De rentelasten nemen toe door de stijgende trend van de rentetarieven en de toenemende leningschuld.
15. Passende Buitenschoolse opvang
200
0
200
200
200
200
Vanaf 2023 bieden we de algemene voorziening Passende BSO (op basis van de Wet Kinderopvang) aan waarin de bestaande lokale algemene voorziening BSOi en het bestaande maatwerkdienstverleningsproduct BSO+ (op basis van de Jeugdwet) opgaan. Bij Passende BSO subsidieert de gemeente de extra kosten die een kinderopvangorganisatie moet maken voor een kleinere groepsgrootte (11 kinderen ipv 20 kinderen) en de hoger opgeleide begeleiding.
16. Stelpost nominale ontwikkelingen - Indexatie lonen en subsidies
-200
0
-200
-200
-200
-200
Jaarlijks wordt de verwachte cao-verhoging in de begroting verwerkt. De te verwachte cao-verhoging wordt vastgesteld op basis van de CPB ramingen. Het CPB verwacht in 2023 een verhoging van 3%, wat overeenkomt met een verhoging van € 1.800.000. Daarnaast is als gevolg van de toenemende inflatie in deze begroting rekening gehouden met een bedrag van € 300.000 aan extra toe te kennen subsidiegelden. Deze verhogingen wordt gedekt door de inzet van de stelpost nominale ontwikkelingen. Het restant van de stelpost is daarmee € 200.000 en valt vrij ter gedeeltelijke dekking van de in deze begroting overige claims voor nominale ontwikkelingen
17. Begroting Regio Gooi & Vechtstreek 2023-2026
221
-124
97
58
86
53
Op basis van de kaderbrief van de Regio is in de Voorjaarsnota een stelpost voor de hogere bijdrage aan de Regio opgenomen. Op 14 juli jl. is in het Algemeen Bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek de Regiobegroting vastgesteld. De stelpost uit de Voorjaarnota is nu uitgewerkt naar de werkelijk te verwachten lasten 2023 en verder. Het nadeel wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere GAD kosten door meer inwoners. Deze hogere bijdrage wordt meegenomen in de berekening van de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing.
18. Parkeerservice
91
0
91
91
91
91
Parkeerservice voert werkzaamheden uit ten behoeve van de parkeergarages, de parkeerautomaten en handhaving ten behoeve van parkeren. De kosten voor 2022 waren als gevolg van de uitvoeringsovereenkomst verhoogd met € 39.000 .De uitvoeringsovereenkomst 2023 stijgt als gevolg een wijziging van de tarieven zoals vastgesteld in de Algemene Ledenvergadering van Parkeerservice met ten opzichte van 2022 met € 52.000. Dit leidt tot structurele lastenstijging van € 91.000.
19. Afschaffing hondenbelasting per 1 januari 2023
55
0
55
105
105
105
In het coalitieakkoord 2022-2026 "Hilversum koesteren" is de afschaffing van de hondenbelasting opgenomen. Dit leidt tot een structurele inkomstenderving van 510.000 en een structurele lastenvermindering van 55.000.Dit betreft een aanvulling op het saldo dat vermeld staat in het coalitieakkoord. In het coalitieakkoord wordt rekening gehouden met een totale lastenvermindering van € 110.000 in 2023 en € 160.000 in de daarop volgende jaren. Dit is te optimistisch. De daadwerkelijke structurele lastenvermindering bedraagt € 55.000. Hetgeen leidt tot een aanvullende begrotingswijziging van € 55.000 in 2023 en € 105.000 structureel vanaf 2024.
Totaal Autonome ontwikkelingen
4.923
-11.919
-6.996
-10.272
-12.024
-2.081
Amendementen
Amendement A22/92 Menstruatiearmoede, bloedserieus.
15
0
15
0
0
0
In 2023 wordt een bedrag van 15.000 euro vrijgemaakt vanuit de algemene middelen om menstruatieproducten beschikbaar te stellen bij verschillende uitgiftepunten, zoals de voedselbank, buurtcentra, andere semioverheidsinstellingen en waar nodig op scholen. In samenwerking met het armoedefonds. Hierbij wordt, naast de reguliere menstruatieproducten ook gekeken naar eventuele behoefte aan duurzame producten zoals menstruatiecups, die meermaals kunnen worden gebruikt.
Totaal Amendementen
15
0
15
0
0
0
Actualisatie bestaand beleid
20. Algemene reserve
5.286
0
5.286
9.916
15.518
2.583
Deze begroting laat een voordelig saldo zien. Om de toekomstbestendigheid van de gemeentefinanciën te vergroten is ervoor gekozen om een structureel saldo van € 1.000.000 te presenteren. Het saldo daarboven wordt toegevoegd aan de algemene reserve.
21. Stelpost Schuldhulp en minimabeleid
1.000
0
1.000
1.000
0
0
De huidige economische ontwikkelingen hebben voor vele burgers grote gevolgen. Dit zal naar grote waarschijnlijkheid tot gevolg hebben dat de hulpvraag bij de gemeente zal toenemen. Om deze extra vraag te kunnen verwerken wordt er in deze begroting een stelpost van € 1.000.000 opgenomen voor de komende twee jaar. De raad zal over de besteding van deze middelen geïnformeerd worden.
22. Verkoop perceel voormalig zwembad Crailoo
2.009
-2.009
0
0
0
0
Het perceel grond aan de Naarderweg, (voormalig zwembad Crailoo) wordt verkocht. Er zijn diverse ontbindende voorwaarden van kracht. Indien deze voorwaarden niet worden ingeroepen en de akte van levering wordt ondertekend in 2023, is er per saldo (na aftrek van de boekwaarde) een meer-opbrengst in 2023 van € 2.009.270 die gedoteerd kan worden aan de Reserve stedelijke ontwikkeling.
23. Raming kapitaallasten begroting 2023 en meerjarenraming
-708
0
-708
-897
-608
195
De kapitaallasten, afschrijvingen en toegerekende rentelasten worden jaarlijks geactualiseerd.
24. Uitwerking woonlasten
19
-1.204
-1.185
-1.077
-1.560
-2.096
De woonlasten voor huurders en (woning)eigenaren stijgen met 1,5%. Hierbij is voor de berekening van de tarieven van de riool- en afvalstoffenheffing 2023 rekening gehouden met een kostendekking van 99% resp. 89%. Meer informatie is terug te vinden in de paragraaf lokale heffingen van deze begroting.
25. Aanbestedingen nieuwe applicaties
215
0
215
100
25
25
De huidige contracten van het bestaande dataplatform en de software voor het waarderen van gebouwen en percelen lopen af en moeten conform het bestaande inkoopbeleid in 2022 opnieuw worden aanbesteed. Het dataplatform moet na aanbesteding worden ingericht, gemigreerd en gekoppeld. Om dit te kunnen realiseren is zowel in de jaren 2023 (€ 70.000) als 2024 (75.000) incidenteel projectbudget nodig. Vanaf 2024 bedragen de structurele beheerkosten, vanwege prijsstijgingen, € 25.000 extra ten opzichte van de huidige situatie. Daarnaast moet in 2023 ook de software voor het waarderen van gebouwen en percelen worden ingericht (implementatie van de taxatiemodellen, permanente marktanalyse en workflow van WOZ-bezwaren). Ook moeten gebruikers worden opgeleid, koppelingen met landelijk voorzieningen worden gelegd en de bestaande data gemigreerd. Deze omvangrijke aanpassing van de software inrichting vraagt een incidentele investering van € 70.000 in 2023. Aangezien het beide SaaS oplossingen betreft moeten deze lasten worden verantwoord in de exploitatie en kunnen ze niet als investering worden opgenomen. Doordat de aanbesteding en implementatie van het financiële- en belasting systeem met een jaar is uitgesteld, kan de opgenomen taakstelling in 2023 van € 75.000 niet gerealiseerd worden en komt te vervallen.
26. Investeren in de kwaliteitsverbetering van het belastingproces
208
0
208
15
0
0
Hilversum heeft een wettelijk taak ten aanzien van de Basis Adresgegevens Gegevens (BAG) en de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Deze basisgegevens van alle gebouwen, percelen etc. vormen de basis voor de aanslagoplegging gemeentelijke belastingen en moeten ten alle tijden goed en volledig te zijn. De oordeel van de Waarderingskamer en de interne kwaliteitscontrole wijzen uit dat een kwaliteitsverbetering en inhaalslag van gegevensmutaties noodzakelijk is. De gegevens moeten worden gecontroleerd, vervolledigd en het proces moet structureel worden verbeterd. Om de noodzakelijke acties vorm te geven is, op basis van de huidige inzichten, een impuls investering van € 207.500 in 2023 en € 15.000 in 2024 noodzakelijk.
27. Parlementaire ondervragingscommissie kindertoeslagaffaire (POK)
180
0
180
180
180
180
Het Rijk heeft vanwege de parlementaire ondervragingscommissie kindertoeslagaffaire (POK) bij de decembercirculaire (zie RIB 2022-9) middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van versterking van de dienstverlening en het rechtspositie van de inwoners. Ten tijde van de decembercirculaire zijn de extra middelen toegevoegd aan de algemene middelen. Nu zijn er plannen om de middelen te gebruiken ten behoeve van de algemene dienstverlening van de gemeente (€ 60.000) en voor de meer specifieke dienstverlening (rechtspositie) voor kwetsbare mensen (€ 120.000). Dit in lijn met de doelstellingen van de POK-gelden. Momenteel worden enkele varianten uitgewerkt samen met enkele externe partijen om in 2023 tot de juiste invulling te komen.
28. Minimaregelingen structureel naar 130%
110
0
110
110
110
110
Bij de kadernota 2021 is middels Amendement 21-77 de inkomensgrens voor 2022 van de resterende minimaregelingen op 130% van het minimumloon gelegd. Hiermee ligt de inkomensgrens van alle minimarelingen voor 2022 op de inkomensgrens van 130%. Voorgesteld wordt om de inkomensgrenzen voor alle minimaregelingen structureel op 130% te leggen. Dit vergroot de uitlegbaarheid naar de inwoner en voorkomt schommelingen, hetgeen wellicht bijdraagt aan de betrouwbaarheid van de overheid. In lijn met amendement 21-77 is de verwachting dat hiervoor een extra budget van structureel € 110.000 nodig is.
29. Nieuwe aanbesteding beheer en exploitatie sporthallen en zwembad
23
-191
-168
-168
-168
-168
Het beheer van zwembad De Lieberg en de 4 gemeentelijke sporthallen (De Meent, Kerkelanden, Dudok Arena en De Lieberg) is opnieuw aanbesteed voor een periode van 5 jaar. De nieuwe contractuele afspraken leiden enerzijds tot een verhoging van de huurinkomsten en anderzijds tot een verhoging van de bijdrage aan de exploitatiekosten.
30. Leges paspoorten, rijbewijzen, NID kaarten en VOG
104
-261
-157
-177
-181
-261
Op basis van het historisch verloop is een inschatting gemaakt van het aantal te leveren diensten, waarvoor leges geheven worden. Deze mutaties leiden tot aanpassing van zowel de opbrengsten leges als de lasten voortvloeiend uit de hiermee samenhangende afdrachten. Bij de berekening is gebruik gemaakt van de tarieven 2022. De tarieven 2023 zijn op dit moment nog niet bekend.
31. Omgevingsmonitor
100
0
100
0
0
0
Het ontwikkelen van een Omgevingsmonitor volgt op het vaststellen van de Omgevingsvisie in 2023 en wordt in 2023 ontwikkeld binnen het programma Datagedreven sturing. De monitor is bedoeld om de voortgang van de Omgevingsvisie te volgen alsmede een jaarlijks gesprek met inwoners en organisaties daarover te voeren als onderdeel van de beleidscyclus. De monitor bevat zowel een periodieke ‘foto’ als een 5/10 jaar forecasting. Het ontwikkelen van een Omgevingfoto is onderdeel van het raadsvoorstel ‘afronding fase 2 participatie Omgevingsvisie’. In 2023 wordt een programma van eisen opgesteld en een eerste versie van de monitor geproduceerd.
32. Plan van Aanpak omgevingsvisie
50
0
50
0
0
0
Op 13 juli 2022 heeft de gemeenteraad fase 2 van het bestuurlijk PvA Omgevingsvisie afgerond met een raadsbesluit. In het (geamendeerde, A22-59) besluit heeft de raad in afwijking van het bestuurlijk PvA het college opgedragen de ontwerp Omgevingsvisie voorafgaand aan het formele inspraakproces aan de raad ter besluitvorming voor te leggen. De consequentie daarvan is er meer inzet gepleegd moet worden om de ontwerp Omgevingsvisie vast te stellen (o.a. aanpassing Omgevingsvisie nav het raadsbesluit) en dat de inzet tot ver in 2023 doorloopt (participatie, inspraak en aanpassen Omgevingsvisie nav inspraak). Voor 2023 is geen budget in de begroting beschikbaar. De wethouder RO heeft namens het college bij behandeling van het amendement aangegeven dat vanwege het amendement middelen in de begroting 2023 moeten worden opgenomen. Er is voor de extra werkzaamheden (communicatie, participatie, opstellen omgevingsvisie) in 2023 € 50.000,- uitvoeringsbudget nodig.
33. Opheffen stelpost efficiënte bedrijfsvoering
100
0
100
150
150
150
In de kadernota 2020 is een stelpost opgenomen van € 50.000 in 2022, € 100.000 in 2023 tot € 150.000 structureel vanaf 2024. Achtergrond van deze stelpost is het realiseren van besparingen op formatie door invoeren van nieuwe digitale kernapplicaties zoals nieuwe Zaaksysteem, E-HRM en financiële administratie en het inzetten van robotisering innovatie tools. Daarnaast moet het huidige digitale inkoop-bestel en factuurproces (end to end) in elkaar worden gevoegd en gedigitaliseerd. Bij de Voorjaarsnota 2022 is jaarschijf 2022 al afgeboekt maar na verdere analyse is vastgesteld dat de stelpost volledig afgeboekt moet worden. De aanbesteding van het nieuwe financiële systeem is vertraagd en zal 01-01-2024 worden geïmplementeerd, Robotisering is niet uitgevoerd en de invoering van digitale kernapplicaties Zaaksysteem en E-HRM hebben niet geleid tot besparingen. Ook wordt niet verwacht dat invoering van het nieuwe financiele systeem vanaf 2025 kan leiden tot een besparing.
34. Inzet reserve Regionaal mediacentrum
0
0
0
0
0
0
Conform het raadsvoorstel Stichting Mediafonds (raad 9 juni 2022) wordt het restant van de reserve Regionaal Mediacentrum (RMC) ingezet voor de uitvoering van de startnotitie in 2024 en 2025.
Totaal Actualisatie bestaand beleid
8.696
-3.665
5.031
9.153
13.467
718
Overige verschillen
3.751
-3.551
200
219
289
300
Totaal Begroting 2023 - 2026
20.111
-18.626
1.485
7.495
12.062
8.967
Uitgangspunten
In dit hoofdstuk zijn de uitgangspunten waarlangs de begroting 2023-2026 is uitgewerkt weergegeven. We streven naar een begroting na die aan de volgende uitgangspunten voldoet:
1. Concreet
2. Financieel gezond (positief begrotingssaldo)
3. Uitvoerbaar
4. Leesbaar voor burgers
5. Passend binnen wettelijke kadersOmschrijving
Uitgangspunt
Lonen en pensioenpremie
3% voor 2023 ev. (t.o.v. begroting 2022)
Prijsindexering (materiële budgetten)
2,9% (t.o.v. begroting 2022)
Subsidie indexatie
4% (t.o.v. begroting 2022)
Afvalstoffenheffing
1,5%
Rioolheffing
4,0%
Marktgelden
Woensdag: 2,9%
Zaterdag: 2,9%Overige lokale leges, rechten en heffingen
2,9% (of conform het wettelijk vastgestelde tarief)
Rekenrentes
Investeringen
Grondexploitaties
Voorziening grondexploitaties1,40%
1,50%
2,00%Algemene uitkering
Meicirculaire 2022
(Financiële) regels
BBV, Financiële verordening gemeente Hilversum 2022, Coalitieakkoord 2022-2026
Ontwikkelingen
1 januari 2022
Begroting 2023
( 1 januari 2023)Aantal inwoners
91.733
92.000
Waarvan 0 t/m 14 jaar
15.463
15.548
Waarvan 15 t/m 64 jaar
58.989
59.156
Waarvan 65 jaar en ouder
17.281
17.296
Aantal uitkeringsgerechtigden
2.050
2.000
(WWB -incl. WIJ-, BBZ, IOAW, IOAZ, Adreslozen)
Aantal woonruimten
43.390
43.690
Lonen
De huidige cao loopt tot 1 januari 2023. Er is nog geen concrete indicatie te geven over de wijzigingen in de cao per 2023. Op dit moment wordt minimaal uitgegaan van de Augustusraming 2022 van het Centraal Planbureau (CPB). Het indexatiepercentage voor Loonvoet sector overheid is 3%. Ter dekking van deze te verwachte verhoging is de stelpost nominale ontwikkeling beschikbaar. Hiervoor is in deze begroting € 1,8 mln gereserveerd.Prijsindexering
Het Centraal Planbureau berekent doorlopend de Nationale Consumentenprijsindex (cpi). Met deze indexering wordt een inschatting gemaakt van de verwachte prijsstijging van producten en diensten. De cpi voor 2022 is geraamd op 2,9% (Augustusraming 2022). We stellen voor om de budgetten voor 2023 niet automatisch te verhogen met de cpi. Daar waar knelpunten ontstaan wordt in deze begroting een indexatie op deze specifieke budgetten voorgesteld.Subsidie indexatie
Bij de kadernota is een bedrag van € 300.000 beschikbaar gesteld voor de indexatie van subsidiebudgetten. Dit staat gelijk aan 2 % indexatie op de subsidiebudgetten. Door de oplopende inflatie is besloten in deze begroting een extra bedrag van € 300.00 beschikbaar te stellen. Daarmee worden subsidiebudgetten in totaal met 4% geïndexeerd.Afvalstoffenheffing, rioolheffing en marktgelden
Uitgangspunt voor de afvalstoffen- en rioolheffing en marktgelden is, het kostendekkender maken van het tarief. De afvalstoffenheffing wordt voor 89% en rioolheffing voor 99% kostendekkend. De afvalstoffenheffing stijgt met 1,5% en de rioolheffing met 4,0%. Voor de marktgelden komt de kostendekking op 92%. Het tarief stijgt in 2023 met 2,9%.Overige lokale leges, rechten en heffingen
Conform bestendig beleid stijgen de overige lokale leges, rechten en heffingen met het inflatiepercentage van 2,9% of conform het wettelijk vastgestelde tarief (bijvoorbeeld: rijbewijs, paspoort). In overeenstemming met de financiële verordening worden de tarieven jaarlijks door de raad vastgesteld (art 15).Kostentoerekening
Ten behoeve van het bepalen van de kostendekkendheid van leges, rechten en heffingen wordt van de betreffende producten de kostprijs berekend. Volgens de nieuwe financiële verordening worden hierbij betrokken: (1) overheadkosten; (2) rente van ingezet vreemd vermogen; (3) bijdragen en onttrekkingen aan voorzieningen; (4) afschrijvingskosten van in gebruik zijnde activa.Investeringen
De kapitaallasten van voorgenomen investeringen zijn opgenomen in het investeringsprogramma 2021-2024. De rentelasten zijn berekend tegen een renteomslag van 1,4%.
De in de begroting opgenomen investeringen worden bij het vaststellen van de begroting door de raad automatisch geautoriseerd, tenzij de raad aangeeft dat hij voor bepaalde investeringen een apart raadsvoorstel wil (art 4 lid 6 Financiële verordening 2022).Grondexploitaties
De rente die conform het gewijzigde Besluit Begroting en Verantwoording toegerekend wordt aan grondexploitaties is het gewogen gemiddelde rentepercentage van de bestaande leningenportefeuille van de gemeente, naar verhouding vreemd vermogen/totaal vermogen. Voor 2021 is dit rentepercentage 1,5%.
Toekomstige verliezen op negatieve grondexploitaties zijn gedekt middels de voorziening negatieve grondexploitaties. Er wordt gewerkt met een rentetoerekening van 2,0%, conform het gewijzigde Besluit Begroting en Verantwoording.Algemene uitkering
Bij de beoordeling of er sprake is van een materieel sluitende (meerjaren)begroting wordt, voor wat betreft de algemene uitkering uit het gemeentefonds, uitgegaan van de meicirculaire 2022 en de daarin opgenomen uitkeringsfactoren en de laatste fase van de herijking van het gemeentefonds.(Financiële) regels
Bij het opstellen van de begroting wordt uitgegaan van de financiële verordening gemeente Hilversum 2022 (vastgesteld 22 april 2021), het BBV en het coalitieakkoord 2022-2026.Structureel en reëel begroten
De begroting en meerjarenraming zijn structureel en reëel in evenwicht. Structurele lasten moeten gedekt worden door structurele baten, waarbij er onder de streep geen sprake mag zijn van een tekort. Incidentele intensiveringen worden gedekt uit incidentele middelen. Indien er geen incidentele dekking is, dan moet er dekking gevonden worden in een onttrekking uit een bestemmingsreserve of de algemene reserve.
De ramingen zijn zo realistisch mogelijk. Zoals gebruikelijk is de gemeente sterk afhankelijk van externe factoren, zoals de uitkomsten van financiële verdeelmodellen, besluitvorming vanuit de rijksoverheid, en de ontwikkeling van de economie. Dat betekent op onderdelen – met name in het sociaal domein met veel autonome ontwikkelingen – een best mogelijke schatting.Overzicht van incidentele baten en lasten
Nr
Omschrijving
Begroting 2023
saldo
saldo
saldo
lasten
baten
2024
2025
2026
1
Beheer en onderhoudssysteem gemeentewerf
30
2
Specifieke uitkering stimulering Sport (SPUK)
-170
3
HOV contract
1.282
-1.282
4
Bruisend Hart
250
5
Coalitieakkoord
325
825
750
100
6
Reserve Stedelijke Ontwikkeling
7.272
-500
1.300
1.300
1.300
Projectportfolio en formatie
500
7
Reserve Mobiliteitsfonds
-222
-12
-62
-62
8
Reserve Herplantfonds
20
20
20
20
9
Reserve Regionaal mediacentrum
-45
-71
Subsidie Stichting Mediafonds
45
71
Totaal programma 1
9.679
-2.174
2.133
2.008
1.358
10
Onderwijshuisvesting
805
1.372
600
600
11
Laaggeletterdheid
141
155
12
Nationaal Programma Onderwijs
750
-750
13
Coalitieakkoord
25
50
A22/92 Menstruatiearmoede, bloedserieus
15
Totaal programma 2
1.736
-750
1.577
600
600
14
Minimabeleid doelgroepen TONK en TOZO
350
15
Personeel Inkomensregelingen
288
16
Coalitieakkoord
50
150
325
200
17
Afhandeling TOZO
350
300
300
150
Reserve TOZO
-350
-300
-300
-150
18
Schuldhulp en minimabeleid
1.000
1.000
Totaal programma 3:
2.038
-350
1.150
325
200
19
Organisatieontwikkeling
125
20
SaaS :Datagedreven werken
100
100
SaaS: Doorontwikkeling zaaksysteem
100
21
Coalitieakkoord
550
100
50
22
Reserve decentrale loonruimte
38
38
38
38
Totaal programma 4:
363
-
688
138
88
23
Resultaat grondexploitaties
186
-475
-214
0
24
Mutaties grondexploitaties
1.153
-500
971
351
2.216
Mutaties grondexploitaties (onderhanden werk)
-1.153
500
-971
-351
-2.216
25
Verkoopopbrengst panden
80
-4.043
26
Verkoop perceel voormalig zwembad Crailoo
-2.009
27
Algemene reserve
-638
28
Algemene reserve (Coalitieakkoord/behoedzaamheidsbuffer)
1.000
1.500
2.000
29
Algemene reserve (saldo begroting)
5.286
9.916
15.518
2.583
Totaal programma 5:
5.366
-6.504
10.441
16.804
4.583
Totaal incidentele lasten en baten begroting 2023-2026
19.182
-9.778
15.989
19.875
6.829
Totaal lasten en baten begroting 2023 en saldi 2024-2026
310.055
-311.040
-1.000
-1.000
-1.000
Totaal structurele lasten en baten begroting 2023-2026
290.873
-301.262
-16.989
-20.875
-7.829
Toelichting en:
1. Technische installaties Gemeentewerf: Voor het beheer en onderhoud is het werken met een beheer/onderhoudsmanagementsysteem noodzakelijk, eenmalige aanschaf kost € 30.000.
2. SPUK: Op basis van de te verwachten uitgaven en investeringen voor sportaccommodaties is de teruggaaf SPUK sport voor het jaar 2023 berekend. De regeling stopt na 2023.
3. HOV contracten: Onderdeel van de HOV overeenkomst met de provincie van januari 2014 is de uitvoering van deelproject 6 (de verlegde weg over Anna’s Hoeve) in opdracht van de provincie Noord Holland. Na afronding van de werkzaamheden worden de kosten verrekend met de ontvangen voorschotten.
4. Bruisend Hart: Voor het opstellen van het bestemmingsplan Bruisend Hart is in 2023 € 250.000 geraamd.
5. Coalitieakkoord: In het Coalitieakkoord zijn diverse eenmalige budgetten opgenomen. Onder programma 1 zijn dat: Mobiliteitsplannen, pilot aansluiting nachtnet, OV knooppunt Crailo, parkeer(beleid), sportevenementen, erfgoedhuis, verkenning isolatiefonds, beleid afvalscheiding, milieu, opstellen wijkgerichte uitvoeringsagenda's Meent/Kerkelanden en inzet op flex wonen
6. Storting Reserve Stedelijke Ontwikkeling/projectportfolio en formatie: Aan de reserve Stedelijke ontwikkeling worden in de komende jaren toevoegingen gedaan uit de algemene middelen, maar ook met incidentele opbrengsten uit vastgoed verkopen. Van de lijst niet-strategisch vastgoed kunnen in 2023 naar verwachting 17 objecten worden verkocht. Na aftrek van de extra lasten voor tijdelijke uitbreiding van de formatie Vastgoed resteert in 2023 een netto opbrengst van € 5.972.000 om toe te voegen aan de Reserve stedelijke ontwikkeling. De intentie is om de toevoegingen uit de algemene middelen van jaarlijks € 1.300.000 structureel te verwerken. Echter vanuit het oogpunt van de wetgever worden deze toevoegingen incidenteel aangemerkt. Ter dekking van extra formatiekosten bij diverse teams wordt in 2023 € 500.000 onttrokken aan de reserve Stedelijke ontwikkeling.
7. Mobiliteitsfonds: Aan deze reserve worden de van derden verkregen middelen voor het niet kunnen voldoen aan een bestaande parkeernorm toegevoegd. Deze reserve zal worden ingezet voor het in brede zin accommoderen van de parkeersituatie en het vergroten van de bereikbaarheid van de gemeente Hilversum.
8. Herplantfonds: Aan deze reserve worden de van derden verkregen middelen toegevoegd die ontvangen worden voor de afkoop van de herplant van bomen bij het verlenen van een kapvergunning. Gemiddeld wordt hiervoor jaarlijks een bedrag van € 20.000 ontvangen.
9. Reserve Mediacentrum: De onttrekkingen in 2024 en 2025 zijn ten behoeve van de subsidie aan de Stichting Mediafonds.
10. Onderwijshuisvesting: Er is een Integraal Huisvestingplan (IHP) voor de komende 16 jaar opgesteld en door de Raad vastgesteld in mei 2020. Voor 2022 en 2023 zijn incidentele lasten opgenomen voor tijdelijke huisvesting en afwaardering van schoolgebouwen die worden gesloopt voor nieuwbouw.
11. Laaggeletterdheid: Om de regierol te versterken heeft het Rijk aan Hilversum als centrumgemeente extra budget beschikbaar gesteld voor de periode tot en met 2024. De bijdrage van het Rijk voor de aanpak van laaggeletterdheid wordt overgedragen aan de Regio Gooi en Vechtstreek ten behoeve van de uitvoering van het regionaal actieplan “Taal is de sleutel” en is gestart in 2021.
12. Nationaal Programma onderwijs: De gemeente Hilversum ontvangt van de rijksoverheid €2,1 miljoen uit het Nationaal Programma Onderwijs. Dit is tbv een herstelplan om onderwijsvertragingen in te halen die kinderen opliepen tijdens de coronapandemie.
13. Coalitieakkoord: In het Coalitieakkoord zijn diverse eenmalige budgetten opgenomen. Onder programma 2 zijn dat: Participatie (monitoring uitstroom) en opstellen actieplan ouder worden in Hilversum.
14. Minimabeleid doelgroepen TONK en TOZO
De coronaregelingen TOZO/Tonk zijn in 2021 beëindigd. De verwachting is dat hierdoor het beroep op de reguliere bijzondere bijstand incidenteel zal toenemen. Om die reden is extra maatwerkbudget nodig om de minima te kunnen ondersteunen.
15. Inkomensregelingen personeel: De afgelopen jaren zijn de aanvragen levensonderhoud toegenomen, mede als gevolg van Covid-19. Ook is het aantal mensen met een uitkering gestegen. Dit leidt tot meer werk voor de afdeling Sociaal Domein. Hiervoor is in 2022 en 2023 3 fte extra capaciteit beschikbaar gesteld voor € 216.000 per jaar). Eveneens wordt geïnvesteerd in de e-dienstverlening (2 jaar 1 fte: € 72.000/jaar). Dekking 2023 vindt plaats via de algemene reserve (zie programma 5). Uit evaluatie zal moeten blijken of de (structurele) capaciteit in evenwicht is met de werkzaamheden
16. Coalitieakkoord: In het Coalitieakkoord zijn diverse eenmalige budgetten opgenomen. Onder programma 3 zijn dat: Lobby HBO onderwijs, opstellen/uitvoeren gebiedsagenda centrum/werklocaties mediapark/inlopen, tekort praktijkgeschoolde arbeid en experimenteren met de basisbaan.
17.Afhandeling TOZO: De TOZO is per 1 oktober 2021 gestopt maar er zijn nog een drietal verschillende onderdelen waar de uitvoering mee bezig zal blijven de jaren: Debiteurenbeheer Tozo bedrijfskapitaal, Uitvoering beleid Misbruik & Oneigenlijk gebruik en Terugvorderen / debiteurenbeheer verstrekte TOZO uitkeringen levensonderhoud. Voor de komende jaren worden deze uitgaven gedekt vanuit de TOZO reserve.
18. Schuldhulp en minimabeleid. De huidige economische ontwikkelingen hebben voor vele burgers grote gevolgen. Dit zal naar grote waarschijnlijkheid tot gevolg hebben dat de hulpvraag bij de gemeente zal toenemen. Om deze extra vraag te kunnen verwerken wordt er in deze begroting een stelpost van € 1.000.000 opgenomen voor de komende twee jaar. De raad zal over de besteding van deze middelen geïnformeerd worden.
19. Organisatieontwikkeling: Op basis van het concernplan is er in 2022 en 2023 budget opgenomen t.b.v. het organisatie-breed ontwikkelprogramma “Persoonlijk leiderschap” en een management-development traject.
20. SaaS oplossingen: De opgenomen investeringsbudgetten “datagedreven werken” van € 100.000 in 2023 en 2024 en “doorontwikkeling zaaksysteem” van € 100.000 in 2023 zijn omgezet van investering naar exploitatie. Hilversum is namelijk geen eigenaar van deze applicaties, maar maakt er slechts gebruik van. Daarom moeten deze lasten in de exploitatie worden verantwoord i.p.v. opname als activa op de balans.
21. Coalitieakkoord: In het Coalitieakkoord zijn diverse eenmalige budgetten opgenomen. Onder programma 4 betreft dit: Hilversum 600 jaar, verruiming Horeca buiten centrum en Dierenasiel.
22. Reserve Decentrale loonruimte: Er wordt jaarlijks een budget aan deze reserve toegevoegd conform oude cao afspraak.
23. Resultaat Grondexploitaties: De resultaten (tussentijdse winstnemingen) uit de grondexploitaties zijn opgenomen conform de actualisatie grondexploitaties 2022 (raad 9 juni 2022).
24. Mutaties Grondexploitaties: Mutaties grondexploitaties zijn naar de aard van de raming incidenteel. Het totaal van de lasten en het totaal van de baten grondexploitatie dient in het overzicht van incidentele baten en lasten opgenomen te worden. De mutatie met de balanspost voorraden, waarmee een saldo van € 0 gerealiseerd wordt, wordt afzonderlijk opgenomen in het overzicht incidentele baten en lasten.
25. Verkoop niet strategisch Vastgoed : Van de lijst niet-strategisch vastgoed kunnen in 2023 naar verwachting 17 objecten worden verkocht (zie ook onder programma 1) Om de verkoop van panden in de periode 2022 t/m 2024 te realiseren, is de formatie tijdelijk uitgebreid , kosten € 80.000, besluitvorming kadernota 2021. Deze extra lasten worden gedekt binnen de verkoopopbrengsten.
26. Verkoop voormalig zwembad Crailoo: Het perceel grond aan de Naarderweg wordt verkocht, onder aftrek van de boekwaarde kan er in 2023 een boekwinst worden gerealiseerd van ruim € 2 miljoen. Deze wordt gedoteerd aan de Reserve stedelijke ontwikkeling (zie programma 1).
27. Bijdrage Algemene reserve: Deze dient ter dekking van de lasten “personeel inkomensregelingen” en “minimabeleid doelgroepen TOZO en TONK”, zoals opgenomen onder programma 3.
28. Storting Algemene reserve (Coalitieakkoord): Vanuit het Coalitieakkoord betreft dit de extra stortingen in de Algemene reserve voor het creëren van een behoedzaamheidsbuffer.
29. Storting Algemene reserve (begrotingssaldo): De begroting laat een voordelig saldo zien. Om de toekomstbestendigheid van de gemeentefinanciën te vergroten is ervoor gekozen om een structureel saldo van € 1.000.000 te presenteren. Het saldo daarboven wordt toegevoegd aan de algemene reserve.